Acţionând ca un turn radar zburător, avioanele AWACS (Airborne Warning and Control System), cu radomurile distinctive de nouă metri lăţime pe spate, au fost „ochii” NATO pe cer din 1982.

Cu radarul lor rotativ, actualele avioane, de tip Boeing 707 modificate, pot detecta aeronave la o distanţă de peste 400 de kilometri. Ele sunt capabile să monitorizeze o zonă de aproximativ 300.000 de kilometri pătraţi, un teritoriu de mărimea Poloniei, potrivit NATO, şi pot detecta, de asemenea, ţinte la sol, cum ar fi navele.

Pentru a înlocui vechile avioane AWACS, NATO îşi propune să achiziţioneze şase avioane Boeing E-7 A Wedgetail, contractul urmând să fie semnat în 2024, iar primul avion să fie pregătit pentru serviciul operaţional până în 2031.

„Avioanele de supraveghere şi control sunt esenţiale pentru apărarea colectivă a NATO şi salut angajamentul aliaţilor de a investi în capabilităţi de vârf”, a declarat secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg. „Această investiţie în tehnologie de ultimă generaţie arată forţa cooperării transatlantice în domeniul apărării, pe măsură ce continuăm să ne adaptăm la o lume mai instabilă”, a completat Stoltenberg.

Alianţa nu a precizat de ce a ales să îşi înlocuiască flota de 14 avioane AWACS cu doar şase avioane Wedgetail, dar a spus că noile aeronave vor avea capacităţi mai bune şi vor fi mai scumpe decât predecesoarele lor.

De asemenea, Statele Unite, Marea Britanie şi Turcia folosesc deja avioane Wedgetail sau intenţionează să le opereze.

Flota AWACS, găzduită de baza aeriană Geilenkirchen din Germania, a fost folosită pe scară largă pentru misiunile de supraveghere ale NATO de-a lungul flancului estic al alianţei, în urma atacului Rusiei asupra Ucrainei.

În trecut, aeronavele au sprijinit misiunile NATO în Balcani, Afganistan şi Irak, dar şi la evenimente precum Cupa Mondială din 2006 din Germania şi reuniuni la nivel înalt.

În timpul unui conflict, avioanele AWACS pot nu numai să furnizeze o imagine radar pentru avioanele de luptă, navele şi centrele de control aliate, ci şi să direcţioneze avioanele de luptă ale NATO către ţintele lor. Avioanele, unul dintre puţinele active pe care NATO le deţine efectiv, sunt dotate cu echipaje multinaţionale din 19 dintre cele 31 de ţări aliate.