Lansarea marchează, de asemenea, o a doua victorie consecutivă pentru Agenţia Japoneză de Explorare Aerospaţială (JAXA), după ce modulul său lunar, SLIM, a realizat o aterizare precisă luna trecută şi a făcut din Japonia doar a cincea ţară care a dus o navă spaţială pe Lună.
Un jucător relativ mic în spaţiu după numărul de lansări, Japonia încearcă să-şi revitalizeze programul în timp ce colaborează cu aliatul Statele Unite pentru a contracara China.
H3 a decolat la ora locală 9:22 a.m. (00:22 GMT) şi, după ce a lansat cu succes un mic satelit, oamenii de ştiinţă de la Centrul Spaţial Tanegashima, din sudul Japoniei, au aplaudat, au ţipat şi s-au îmbrăţişat.
Racheta a lansat, de asemenea, un microsatelit şi un satelit fals în timpul zborului său de aproape două ore.
”Nou-născutul H3 tocmai a scos primul strigăt”, a declarat managerul de proiect JAXA, Masashi Okada, care a condus dezvoltarea de un deceniu a noii rachete, într-o conferinţă de presă.
”Şi trebuie să începem de mâine pregătirea pentru cea de-a treia lansare H3 ”.
H3 urmează să înlocuiască racheta H-IIA, veche de două decenii, care se retrage după încă două lansări.
Un alt zbor eşuat ar fi pus Japonia în faţa perspectivei de a pierde accesul independent la spaţiu.
La prima lansare, din martie anul trecut, controlul de la sol a distrus racheta la 14 minute după decolare, când motorul din a doua etapă nu s-a aprins.
JAXA a enumerat trei posibile defecţiuni electrice într-o revizuire publicată în octombrie, dar nu a putut identifica cauza directă.
Cu cinci luni mai devreme, mica rachetă Epsilon a JAXA nu reuşise să se lanseze.
”Atât de fericit să văd această realizare incredibilă în sectorul spaţial, care urmează succesului aterizării SLIM pe Lună”, a declarat prim-ministrul Fumio Kishida într-o postare pe X.
H3, de 63 m, este proiectată pentru a transporta o sarcină utilă de 6,5 tone şi, pe termen lung, agenţia doreşte să reducă costul pe lansare până la cinci miliarde de yeni (33 milioane USD) – jumătate din costul unei lansări H-IIA – prin adoptarea de structuri mai simple şi electronice de calitate auto.
JAXA şi antreprenorul principal Mitsubishi Heavy Industries speră că aceste funcţii îi vor ajuta să câştige comenzi de lansare de la clienţi globali.
”A fost nevoie de ceva timp pentru ca programul să ajungă în acest punct, dar, odată cu această lansare, ei vor răspunde întrebărilor din întreaga lume”, a declarat Ko Ogasawara, profesor la Universitatea de Ştiinţe din Tokyo.
Guvernul japonez plănuieşte să lanseze aproximativ 20 de sateliţi şi sonde cu rachete H3 până în 2030, pentru uz casnic.
H3 este programată să livreze un explorer lunar pentru proiectul comun Japonia-India LUPEX, în 2025, precum şi o navă spaţială de marfă pentru programul de explorare a Lunii Artemis, condus de SUA, în viitor.
Cererile de lansare de sateliţi au crescut vertiginos datorită creşterii numărului vehiculelor spaţiale comerciale, la preţuri accesibile, cum ar fi racheta reutilizabilă Falcon 9 a SpaceX, iar o serie de rachete noi sunt testate în acest an.
Luna trecută a marcat zborul inaugural de succes al rachetei Vulcan a United Launch Alliance, un joint venture între Boeing şi Lockheed Martin.
Agenţia Spaţială Europeană intenţionează, de asemenea, să lanseze Ariane 6, la un preţ redus, pentru prima dată în acest an.
Masayuki Eguchi, şeful diviziei de apărare şi spaţiu a Mitsubishi Heavy, a declarat că compania are un obiectiv pe termen lung de a lansa opt până la zece rachete pe an, ceea ce ar creşte vânzările sale de 50 de miliarde de yeni cu 20-30%.
Acest lucru ar necesita o capacitate de producţie suplimentară, a adăugat el, menţionând că fabricile companiei pot produce în prezent doar cinci până la şase rachete H3 pe an.