Autorităţile, dar şi publicul aşteaptă cu nerăbdare răspunsuri ca să afle cum a fost posibil ca panoul unui avion nou-nouţ să fie smuls în zbor, un incident care s-a transformat într-o adevărată criză de siguranţă aeriană şi de reputaţie pentru o companie importantă precum Boeing.

Dovezile foto publicate marţi arată că lipseau patru şuruburi de pe suportul de fixare a uşii. Potrivit NTSB (Consiliului Naţional pentru Siguranţa Transporturilor din SUA), lipsa uzurii sau a deformării în jurul unora dintre nituri „indică faptul că patru şuruburi destinate să împiedice deplasarea suportului în sus lipseau înainte ca acesta să se deplaseze”.

Boeing şi-a recunoscut responsabilitatea pentru incident într-o declaraţie emisă după raportul NTSB şi a dat asigurări că lucrează pentru a se asigura că astfel de evenimente nu se mai repetă. Compania a promis că ia noi măsuri pentru a îmbunătăţi modul în care fabrică avioanele 737 Max 9. Acestea includ mai multe inspecţii, acordă echipelor 737 mai mult timp „pentru a se concentra şi a implementa îmbunătăţiri ale calităţii” şi aduc experţi externi în domeniul siguranţei pentru a evalua operaţiunile sale.

În raportul lor preliminar de 19 pagini publicat marţi, anchetatorii NTSB au inclus observaţii de la o dezasamblare în laborator a fişei uşii avionului, care a căzut de la 16.000 de picioare într-o curte din Oregon. Raportul a precizat că lipsa deteriorării buşonului în locul în care şuruburile ar fi trebuit să îl ataşeze de fuzelajul avionului a condus la concluzia că şuruburile lipseau în momentul zborului.

Raportul a inclus şi o fotografie făcută în septembrie, cu mai mult de o lună înainte ca avionul să fie livrat către Alaska Air, care arată şuruburile lipsă în timpul lucrărilor la aeronavă. Fotografia a fost preluată dintr-un mesaj text schimbat între doi angajaţi ai Boeing şi obţinut de anchetatorii NTSB. Aceasta înseamnă că avionul a zburat timp de câteva luni înainte de incidentul din 5 ianuarie cu şuruburile lipsă.

Raportul a fost doar o constatare preliminară şi nu a evaluat vina sau cauza incidentului. Acest lucru ar putea apărea într-un raport final a cărui publicare ar putea dura mai mult de un an.

Faptul că nimeni nu stătea pe scaunul de lângă gaura care a apărut în partea laterală a avionului în timpul zborului este motivul pentru care nu a existat nicio victimă. Şase membri ai echipajului şi 171 de pasageri se aflau la bordul zborului, care s-a întors în siguranţă pe Aeroportul Internaţional Portland.

Se pare că şuruburile lipsă nu sunt singura problemă. Atât compania Alaska Airlines, cât şi United Airlines au declarat luna trecută că inspecţiile flotelor lor care au avut loc după incidentul din 5 ianuarie au descoperit şuruburi slăbite.

Duminică, Boeing a dezvăluit că va trebui să „retuşeze” găurile perforate necorespunzător descoperite pe 50 de avioane 737 Max aflate încă pe linia de producţie, ceea ce a provocat o încetinire a livrărilor.

Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA a consemnat la sol, după incidentul din 5 ianuarie, 171 de avioane Boeing 737 MAX 9, majoritatea operate de transportatorii americani United Airlines şi Alaska Airlines, pentru inspecţii. Aceste avioane au fost autorizate să revină în serviciu la sfârşitul lunii ianuarie.

Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) efectuează un audit al fabricării 737 MAX, care analizează toate elementele de producţie la Boeing şi producţia de fuzelaje la furnizorul său Spirit.

Acţiunile Boeing au crescut cu 1,3% marţi după-amiază, după ce au pierdut mai mult de 20% din valoare de la începutul anului.