”Grupul Bosch şi-a îndeplinit aşteptările, în ciuda provocărilor din exerciţiul financiar 2023: conform cifrelor preliminare, furnizorul de tehnologie şi servicii, a generat vânzări de 91,6 miliarde de euro şi, astfel, a înregistrat o creştere de 8 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar (creştere nominală de 4 procente). Marja EBIT din operaţiuni a ajuns la 5 procente, o uşoară îmbunătăţire faţă de anul precedent (4,3 procente)”, anunţă grupul.
Bosch doreşte să continue recrutarea în sectoare de activitate deosebit de promiţătoare şi să recalifice cât mai mulţi angajaţi pentru a-i muta din domeniile în scădere în cele în creştere. Până în 2030, compania intenţionează să cheltuiască în total aproximativ 4 miliarde de euro pentru formare şi recalificare. Acest lucru va necesita, de asemenea, disponibilitate din partea angajaţilor.
„Pentru Bosch, anul 2023 a fost mai greu decât se anticipa. Printr-un efort suprem, am reuşit să ne creştem vânzările şi să ne îmbunătăţim marjele. Am făcut progrese în ciuda dificultăţilor întâmpinate. (…) Continuăm să investim în mod proactiv în tehnologiile care vor modela viitorul – în special în tehnologiile legate de acţiunile climatice. Cu toate acestea, observăm o întârziere în pătrunderea pe piaţă a acestor tehnologii, iar dinamica pieţei a încetinit. Trebuie să reacţionăm la situaţia mai slabă a comenzilor şi să lucrăm din greu la competitivitatea noastră – doar aşa ne putem finanţa creşterea viitoare”, a declarat Stefan Hartung, preşedintele consiliului de administraţie al Robert Bosch GmbH, cu ocazia prezentării cifrelor de afaceri preliminare ale companiei
Bosch se aşteaptă să fie necesară o ajustare în mai multe domenii, precum sectorul de activitate Mobilitate. Acesta din urmă a intrat recent în discuţii pe această temă cu reprezentanţii angajaţilor. Orice ajustare necesară a personalului ar trebui să fie cât mai acceptabilă din punct de vedere social. În conformitate cu acordul de muncă încheiat cu reprezentanţii angajaţilor în vara anului 2023 pentru locaţiile sectorului Mobilitate din Germania, disponibilizările nu sunt prevăzute până la sfârşitul anului 2027.
„Schimbarea poate avea succes doar prin parteneriat social. De asemenea, ne asumăm angajamentul faţă de Germania ca locaţie industrială şi, în special, ca locaţie de producţie”, a declarat Hartung.
Hartung consideră că actualele politici privind schimbările climatice destabilizează mediul de afaceri pentru multe companii.
„Atunci când punerea în aplicare este inconsecventă, aşa cum am observat recent cu eliminarea bruscă a subvenţiilor pentru autovehiculele electrice în Germania, apar probleme. O structură neregulată a politicilor împiedică deciziile de cumpărare pe termen lung. Economia are nevoie de mai multă predictibilitate – de fapt, cât mai multă posibil”, a spus acesta.
În acelaşi timp, Hartung spune că multe guverne din ţările occidentale se află atât sub presiunea austerităţii, cât şi sub critici populiste, în acelaşi timp fiind nevoite să protejeze prosperitatea şi să atenueze încălzirea globală.
De asemenea, Bosch se extinde în domeniile de creştere, cum ar fi activitatea în domeniul semiconductorilor. Odată cu investiţia în societatea mixtă europeană ESMC şi cu achiziţia unei fabrici de plăcuţe semiconductoare în Roseville, SUA, Bosch a luat decizii de investiţii semnificative în 2023. Compania îşi propune o creştere suplimentară prin fabricarea de cipuri de carbură de siliciu (cipuri SiC). Începând cu 2026, Bosch intenţionează să producă primele cipuri SiC structurate vertical pe plăcuţe semiconductoare rentabile de 200 de milimetri.
Cu 56,3 miliarde de euro în 2023, Mobilitate a rămas sectorul de activitate Bosch cu cele mai mari vânzări. Acesta a obţinut o creştere de 7 procente sau 11 procente ajustat pentru efectele cursului de schimb valutar. Sectorul de activitate Tehnologie industrială a înregistrat vânzări de 7,5 miliarde de euro. Această cifră este cu 8 procente mai mare decât în anul precedent datorită achiziţiei HydraForce; ajustată pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezintă o creştere de 10 procente. În sectorul de activitate Bunuri de larg consum, vânzările s-au ridicat la 19,9 miliarde de euro. „Reticenţa puternică a consumatorilor a avut un impact semnificativ asupra afacerilor noastre de scule electrice şi electrocasnice”, a declarat Markus Forschner membru al consiliului de administraţie şi director financiar al Robert Bosch GmbH. La 7 procente, vânzările au scăzut faţă de anul precedent; ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta a fost o scădere uşoară de 1 procent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcţii şi energie a înregistrat o creştere puternică a vânzărilor de 9 procente, până la 7,6 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, această creştere se ridică la 11 procente. „Aici am beneficiat nu numai de cererea mare de tehnologie de încălzire eficientă din punct de vedere energetic şi regenerabilă, ci şi de extinderea activităţii noastre de servicii în cadrul diviziei Bosch Global Service Solutions”, a declarat Forschner.
La 31 decembrie 2023, Grupul Bosch avea aproximativ 427.600 de angajaţi în întreaga lume. Conform cifrelor preliminare, acest lucru reprezintă aproximativ 7.600 sau cu aproximativ 2 procente mai mult decât în anul precedent. În Germania, numărul de angajaţi a rămas practic neschimbat la 133.800 de persoane.
Pentru anul în curs, Bosch se aşteaptă în continuare la o creştere economică globală moderată de 2 până la 2½ procente. „Conform estimărilor noastre, economia globală nu va începe să capete avânt până în 2025. Perspectivele în toate sectoarele noastre cheie sunt sumbre”, a declarat Forschner.
În industria auto, Bosch se aşteaptă ca nivelurile de producţie din 2024 să fie similare celor din anul precedent. Compania preconizează că încetinirea economică în domeniul ingineriei mecanice va continua şi nu se aşteaptă ca cererea de bunuri de larg consum să îşi revină până în 2025. În sectorul energetic, Bosch consideră că dorinţa de cumpărare a clienţilor rămâne moderată, în special pe piaţa cheie din Germania. Motivul este incertitudinea proprietarilor de locuinţe cu privire la viitoarele reglementări pentru sistemele de încălzire. Compania nu se bazează pe niciun sprijin din partea pieţelor nici în anul comercial 2024.
„Ne menţinem ferm obiectivul nostru de marjă de cel puţin 7 procente, chiar dacă trebuie să facem investiţii iniţiale considerabile într-un mediu economic slab”, a declarat Forschner.
Grupul Bosch este prezent de 29 de ani în România şi are aproximativ 9.830 de angajaţi în şase entităţi. În 2022, Bosch a generat vânzări consolidate în valoare de 512 milioane de euro pe piaţa din România. Valoarea totală netă a vânzărilor, incluzând vânzările companiilor neconsolidate şi livrările interne către afiliaţi, a ajuns la 2,1 miliarde de euro. Pe lângă centrele sale de cercetare şi dezvoltare din Cluj şi Bucureşti şi fabricile din domeniul Soluţiilor de mobilitate din Cluj şi Blaj, Bosch mai operează o unitate de producţie din domeniul Tehnologiei industriale, tot la Blaj, precum şi un centru pentru soluţii de externalizare a proceselor de afaceri, la Timişoara. În Bucureşti, Bosch administrează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor de activitate Soluţii de mobilitate, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. În plus, tot în capitala României se află şi o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piaţa aparatelor electrocasnice.
Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii şi servicii. Acesta are aproximativ 428.000 de angajaţi în întreaga lume (status la 31 decembrie 2023). Conform cifrelor preliminare, compania a generat vânzări de 91,6 miliarde de euro în anul 2023. Operaţiunile sale sunt structurate în patru sectoare de activitate: Mobilitate,Tehnologie industrială, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. În calitate de lider în IoT, Bosch oferă soluţii inovatoare pentru case inteligente, Industrie 4.0 şi mobilitate conectată. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH şi cele aproximativ 470 de filiale şi companii regionale din peste 60 de ţări. Prin includerea partenerilor comerciali şi de service, reţeaua globală de producţie, inginerie şi vânzări Bosch acoperă aproape toate ţările din lume. Baza pentru viitoarea creştere a companiei este puterea sa inovatoare. În 136 de locaţii de pe tot globul, Bosch are aproximativ 90.000 de angajaţi în cercetare şi dezvoltare, dintre care aproape 48.000 sunt ingineri software.