Sursă foto: stiridecluj.ro

Începând cu 1 ianuarie 2024, Sistemul Electronic de Monitorizare Electronică a intrat în etapa a doua de implementare în 20 de județe. Această fază cuprinde operarea sistemului în Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Constanța, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea. În vederea punerii în aplicare a prevederilor legale, au fost achiziționate 2.400 de kituri de monitorizare.

Extinderea sistemului a survenit după ce, începând cu 1 octombrie 2022, Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică a devenit funcțional în municipiul București și județele Iași, Mureș și Vrancea. Acesta a fost implementat pentru monitorizarea prin intermediul dispozitivelor de supraveghere electronică, în conformitate cu măsurile luate în cazul emiterii ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție și ordinului european de protecție.

Conform Hotărârii de Guvern nr. 1025 din 10 august 2022, care stabilește aspecte tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot și operaționalizarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică, monitorizarea electronică în sistem pilot urma să fie implementată în trei etape, în funcție de cazurile de aplicare și de aria teritorială la nivelul căreia urma să fie funcțional sistemul.

S-au identificat și amenajat spații dedicate desfășurării activităților de monitorizare electronică, iar procedura de dotare cu echipamente necesare a fost finalizată.

Folosirea sistemelor electronice reprezintă o măsură de creștere a asigurării drepturilor persoanelor protejate, oferind o metodă de monitorizare/supraveghere, fără a fi o constrângere. Acestea permit monitorizarea respectării măsurilor dispuse în cadrul procedurilor judiciare. Utilizarea acestor sisteme nu asigură protecția fizică a persoanelor protejate, dar facilitează luarea de măsuri pentru prevenirea și contracararea unui potențial contact fizic între victima violenței domestice și agresor, sau pentru respectarea regulilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu și a supravegherii la distanță.

Monitorizarea va fi efectuată automat, fără intervenție umană, în mod sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra dispozitivelor electronice, utilizând identificatoare specifice și în conformitate cu anumite reguli prestabilite. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă aceste dispozitive electronice, va rămâne cunoscută doar organului de supraveghere care inițiază procesul de monitorizare.

Pentru monitorizarea electronică, au fost definite clar roluri, reguli și proceduri pentru monitorizare, alertare și intervenție, prin intermediul partajării informațiilor. Astfel, în cadrul monitorizării, nu vor fi divulgate datele personale ale utilizatorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive, prin eliminarea intervenției umane în măsura posibilului, înlocuind-o cu reguli obiective.

După ce semnalarea este introdusă în sistem, organul de supraveghere nu va avea acces la datele de localizare ale purtătorului dispozitivului electronic. Doar în cazul generării unei alerte (care notifică încălcarea unei reguli stabilite) va fi posibilă asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în dosarul de monitorizare. Aceasta se va realiza automat odată cu generarea alertei, iar datele vor fi transmise, împreună cu alte informații de intervenție, la dispeceratul S.I.M.E. și S.N.U.A.U. 112, și, în consecință, la cel mai apropiat organ de ordine publică pentru intervenție.

Dispozitivul electronic de supraveghere, utilizat în cazul persoanei supravegheate în situații precum ordinul de protecție provizoriu și ordinul de protecție, aplicarea ordinului european de protecție, control judiciar și control judiciar pe cauțiune, executarea măsurii arestului la domiciliu și supravegherea la distanță, constă într-o componentă tip brățară, atașată la gleznă sau, în cazuri excepționale, la brațul persoanei.

Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată în cazul producerii unei alerte. Tipurile de alerte cuprind alerta de apropiere, alerta de părăsire neautorizată a imobilului, alerta de depășire neautorizată a unui perimetru stabilit (zona de incluziune), alerta de intrare neautorizată într-un perimetru stabilit (zona de excluziune), alerta de atingere a nivelului critic de descărcare a acumulatorului, și altele.

La 1 septembrie 2022, Inspectoratul General al Poliției Române, în calitate de autoritate contractantă, a semnat acordul-cadru pentru achiziționarea sistemului informatic și a 15.000 de kituri de monitorizare, în vederea implementării Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.

Acest acord-cadru va fi pus în aplicare pe o perioadă de 48 de luni, cu o valoare totală de 165.782.991 lei fără TVA.

În primele 11 luni ale anului 2023, la nivelul D.G.P.M.B. și al inspectoratelor de poliție județene Iași, Mureș și Vrancea, care au fost implicate în etapa I a Proiectului Pilot pentru implementarea S.I.M.E., au fost emise 3.320 de instrumente de protecție destinate victimelor violenței domestice. Acestea includ 2.174 de ordine de protecție provizorii și 1.146 de ordine de protecție emise de instanțele judecătorești.

Măsura „obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere” a fost implementată în 428 de situații, reprezentând 12,9% din totalul ordinelor de protecție provizorii și a celor emise de instanțele judecătorești.

În ceea ce privește infracțiunile constatate, în București și județele Iași, Mureș și Vrancea, s-au înregistrat 365 de infracțiuni, incluzând 16 distrugeri, 278 pentru nerespectarea ordinului de protecție și 71 pentru nerespectarea ordinului de protecție provizoriu.

Pentru 27 dintre persoanele investigate în aceste cazuri, au fost dispuse măsuri preventive, inclusiv 18 rețineri, 4 arestări preventive și 5 control judiciar.

Polițiștii emit ordine de protecție provizorii în exercitarea atribuțiilor lor de serviciu atunci când identifică un risc iminent pentru viața, integritatea fizică sau libertatea unei persoane în cazul unui act de violență domestică, în scopul de a minimiza acest risc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.