Excelența Sa, Ambasadorul Marii Britanii, Giles Matthew Portman, împreună cu primarul Emil Boc, au testat un autobuz cu hidrogen în cadrul celui de-al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen din Europa Centrală și de Est, desfășurat în cadrul proiectelor JIVE.

Cluj-Napoca găzduiește un turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate din fonduri europene prin Clean Hydrogen Partnership. După Cluj-Napoca, alte opt orașe din Grecia, Bosnia și Herțegovina și Bulgaria vor fi incluse în turneu în acest an. Autobuzul cu hidrogen este testat cu pasageri până vineri, pe liniile de transport în comun din Cluj-Napoca, fiind desemnat să circule pe liniile 24, 35 și 30. Călătoriile cu acest autobuz vor fi gratuite pe întreaga durată a turneului de promovare, oferind pasagerilor oportunitatea de a experimenta acest mijloc de transport în mod real.

La evenimentul de testare a autobuzului cu hidrogen au participat reprezentanți ai administrației locale și ai Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, precum și reprezentanți ai Universității Tehnice (UTCN), printre care rectorul Vasile Țopa și președintele Senatului UTCN, Nicolae Burnete, alături de Secretarul de Stat clujean, Ovidiu Cîmpean. Emil Boc a subliniat că atât autobuzele electrice, cât și cele cu hidrogen sunt soluții nepoluante.

„Ne aflăm azi, aici, la un eveniment care va face istorie. Exact așa cum acum câțiva ani, primele autobuze electrice au venit în orașul nostru și au deschis calea autobuzelor electrice în România, acum, un autobuz cu hidrogen este testat pe străzile Clujului, poate fi folosit gratuit până vineri inclusiv. Acest proiect e un deschizător de drumuri pentru că orașul își propune să dezvolte o flotă de transport public bazată pe hidrogen, să dezvolte o uzină de producere a hidrogenului, să aibă stație de încărcare cu hidrogen și evident, multe autobuze cu hidrogen, alături de cealaltă componentă electrică ce nu se exclude, sunt complementare, ambele atât autobuzele electrice cât și cele cu hidrogen sunt verzi, nepoluante și ne protejează sănătatea.

Îl avem azi alături de noi pe Excelența Sa, ambasadorul Marii Britanii la București, Marea Britanie este un pionier al uitilizării autobuzelor cu hidrogen. Acest proiect este posibil datorită Comisiei Europene, n-ar fi fost posibil ca acest autobuz cu hidrogen să circule pe străzile Clujului fără suportul acesteia.

(…) Autobuzul este sigur, rezervoarele cu hidrogen sunt plasate pe partea superioară, celula de combustibil este locul unde se produce, se transformă printr-un proces chimic într-un proces electric, acolo celula de hidrogen se descompune în protoni și electroni, e un proces chimic care la sfârșit știți ce deșeu are? Apă. Ne bucurăm că știința poate să ne aduc aici aceste avantaje extraordinare–”, a declarat Emil Boc.

Primarul a menționat că municipalitatea are planuri de extindere a utilizării hidrogenului, declarând: „Nu ne oprim doar la autobuzele cu hidrogen; avem în vedere extinderea utilizării hidrogenului în cel puțin încă două domenii – termoficare și producerea de energie pentru încălzire, și de ce nu, pentru trenul metropolitan din Cluj-Napoca. Partea costisitoare a hidrogenului este producerea, uzina și stația de încărcare; restul este relativ simplu. Autonomia este mult mai mare decât cea a unui autobuz electric, se încarcă mai rapid, în 10 minute. Deși autobuzul cu hidrogen este mai scump inițial, sunt convins că odată cu evoluția tehnologiilor, prețurile vor scădea, așa cum s-a întâmplat în cazul vehiculelor electrice”.

În același timp, rectorul Universității Tehnice din Cluj-Napoca a subliniat importanța acestui proiect. „Îmi pare extrem de bine că suntem din nou alături de comunitatea clujeană. Avem o echipă dedicată, Universitatea Tehnică face parte din hub-ul de hidrogen, un hub care reunește mai multe universități din România și institute de cercetare, așa încât zona de hidrogen va fi una dintre temele principale de cercetare pentru viitor”, a declarat Vasile Țopa.

Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat importanța strategiei de dezvoltare a unei flote de vehicule nepoluante.

„Testăm acest autobuz care este total nepoluant, face parte din strategia noastră de a avea un transport public nepoluant la nivelul municipiului Cluj-Napoca, Ne dorim ca în întreaga zonă metropolitană, până în 2030, întreaga flotă de transport să fie electrică, cu hidrogen, total nepoluantă”, a declarat Dan Tarcea.

În plus, directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag, a evidențiat faptul că procesul de modernizare a flotei de transport va continua în viitorul apropiat.

„Continuăm proiectul de modernizare a transportului public din municipiul nostru și din zona metropolitană. Această modernizare continuă la Cluj datorită unei bune colaborări a Companiei cu Primăria și Universitatea Tehnică, ce prinde roade de ani buni, a evoluat, după autobuzele electrice, cu tramvaiele noi, cu troleibuzele noi, cu aceste troleibuze cu autonomie parțială. Continuă această dezvoltare a rețelei de transport în toată zona municipală și metropolitană, și sperăm ca această adaptare să poată face față dezvoltării urbanistice a orașului”, a afirmat directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag.

Evenimentul a făcut parte din programele europene JIVE, care promovează noile tehnologii în Europa Centrală și de Est, fiind inițiate în noiembrie 2022. Având în vedere rezultatele pozitive obținute în cadrul primelor două turnee de promovare – unul desfășurat între noiembrie 2022 și ianuarie 2023 în Slovenia, Croația, Cehia, Slovacia și Ungaria, și cel de-al doilea organizat între septembrie și octombrie 2023 în Polonia, Lituania, Letonia și Estonia – acest al treilea turneu își propune să prezinte tehnologia bazată pe hidrogen la Cluj-Napoca și să ofere oportunitatea cetățenilor și celor interesați să o experimenteze.

În cadrul evenimentului de la Cluj-Napoca din 9 mai, va fi organizat și un workshop pe teme legate de tehnologiile și soluțiile pe bază de hidrogen. Acesta va fi gazduit de reprezentanți ai Clean Hydrogen Europe, Hydrogen Europe și ERM, împreună cu reprezentanți ai Ministerelor Investițiilor și Proiectelor Europene, Energiei, Transporturilor, Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, alături de autorități locale.

Clujul a demarat procesul de achiziționare a autobuzelor cu hidrogen, în conformitate cu un proiect aprobat de consilierii locali la 22 ianuarie 2024. Această inițiativă vizează achiziționarea a 80 de autobuze, dintre care 40 vor fi electrice cu baterie și vor circula pe liniile 35, 46B și 24B, iar celelalte 40 vor fi echipate cu pile de combustie (hidrogen) și vor opera pe liniile 21, 31, 36B și 52. Proiectul a fost elaborat în 2023 și urmează să fie depus pentru finanțare europeană în noul exercițiu financiar 2021-2027. Primarul Emil Boc a afirmat că acest demers pregătește terenul pentru o alternativă la transportul electric, bazată pe hidrogen, fiind un proiect de pionierat în România.

În 2022, Cluj-Napoca a fost prima localitate din România care a găzduit testarea unui autobuz cu hidrogen, un Solaris Urbino 12. Vehiculul, fabricat la SBC în Bolechowo-Osielde, lângă Poznan (Polonia), are o lungime de 12 metri și poate transporta aproximativ 90 de persoane, din care 30 pe scaune. Autonomia sa este de până la 350 de kilometri, iar încărcarea cu hidrogen se realizează în 5-10 minute. De asemenea, autobuzul este prevăzut cu dotări moderne, inclusiv sisteme de climatizare și informare, camere de supraveghere și prize de încărcare a telefoanelor. Prețul unui astfel de autobuz este de aproximativ 700.000 de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.