Excelența Sa, Ambasadorul Marii Britanii, Giles Matthew Portman, împreună cu primarul Emil Boc, au testat un autobuz cu hidrogen în cadrul celui de-al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen din Europa Centrală și de Est, desfășurat în cadrul proiectelor JIVE.
Cluj-Napoca găzduiește un turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate din fonduri europene prin Clean Hydrogen Partnership. După Cluj-Napoca, alte opt orașe din Grecia, Bosnia și Herțegovina și Bulgaria vor fi incluse în turneu în acest an. Autobuzul cu hidrogen este testat cu pasageri până vineri, pe liniile de transport în comun din Cluj-Napoca, fiind desemnat să circule pe liniile 24, 35 și 30. Călătoriile cu acest autobuz vor fi gratuite pe întreaga durată a turneului de promovare, oferind pasagerilor oportunitatea de a experimenta acest mijloc de transport în mod real.
La evenimentul de testare a autobuzului cu hidrogen au participat reprezentanți ai administrației locale și ai Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, precum și reprezentanți ai Universității Tehnice (UTCN), printre care rectorul Vasile Țopa și președintele Senatului UTCN, Nicolae Burnete, alături de Secretarul de Stat clujean, Ovidiu Cîmpean. Emil Boc a subliniat că atât autobuzele electrice, cât și cele cu hidrogen sunt soluții nepoluante.
„Ne aflăm azi, aici, la un eveniment care va face istorie. Exact așa cum acum câțiva ani, primele autobuze electrice au venit în orașul nostru și au deschis calea autobuzelor electrice în România, acum, un autobuz cu hidrogen este testat pe străzile Clujului, poate fi folosit gratuit până vineri inclusiv. Acest proiect e un deschizător de drumuri pentru că orașul își propune să dezvolte o flotă de transport public bazată pe hidrogen, să dezvolte o uzină de producere a hidrogenului, să aibă stație de încărcare cu hidrogen și evident, multe autobuze cu hidrogen, alături de cealaltă componentă electrică ce nu se exclude, sunt complementare, ambele atât autobuzele electrice cât și cele cu hidrogen sunt verzi, nepoluante și ne protejează sănătatea.
Îl avem azi alături de noi pe Excelența Sa, ambasadorul Marii Britanii la București, Marea Britanie este un pionier al uitilizării autobuzelor cu hidrogen. Acest proiect este posibil datorită Comisiei Europene, n-ar fi fost posibil ca acest autobuz cu hidrogen să circule pe străzile Clujului fără suportul acesteia.
(…) Autobuzul este sigur, rezervoarele cu hidrogen sunt plasate pe partea superioară, celula de combustibil este locul unde se produce, se transformă printr-un proces chimic într-un proces electric, acolo celula de hidrogen se descompune în protoni și electroni, e un proces chimic care la sfârșit știți ce deșeu are? Apă. Ne bucurăm că știința poate să ne aduc aici aceste avantaje extraordinare–”, a declarat Emil Boc.
Primarul a menționat că municipalitatea are planuri de extindere a utilizării hidrogenului, declarând: „Nu ne oprim doar la autobuzele cu hidrogen; avem în vedere extinderea utilizării hidrogenului în cel puțin încă două domenii – termoficare și producerea de energie pentru încălzire, și de ce nu, pentru trenul metropolitan din Cluj-Napoca. Partea costisitoare a hidrogenului este producerea, uzina și stația de încărcare; restul este relativ simplu. Autonomia este mult mai mare decât cea a unui autobuz electric, se încarcă mai rapid, în 10 minute. Deși autobuzul cu hidrogen este mai scump inițial, sunt convins că odată cu evoluția tehnologiilor, prețurile vor scădea, așa cum s-a întâmplat în cazul vehiculelor electrice”.
În același timp, rectorul Universității Tehnice din Cluj-Napoca a subliniat importanța acestui proiect. „Îmi pare extrem de bine că suntem din nou alături de comunitatea clujeană. Avem o echipă dedicată, Universitatea Tehnică face parte din hub-ul de hidrogen, un hub care reunește mai multe universități din România și institute de cercetare, așa încât zona de hidrogen va fi una dintre temele principale de cercetare pentru viitor”, a declarat Vasile Țopa.