Petrolul rusesc încă își găsește drumul către cumpărători din întreaga lume, însă chiar și cei care își petrec timpul monitorizându-i mișcările pe oceane se chinuie să își dea seama cine îl transportă, relatează CNN.O flotă misterioasă ajută Rusia să transporte petrol în întreaga lume, spune CNN. Întrucât sancțiunile introduse împotriva Rusiei au escaladat din cauza invaziei în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote existente de tancuri petroliere misterioase, ce sunt gata să faciliteze exporturile de petrol rusesc.Actori din industrie estimează dimensiune flotei din „umbră” la circa 600 de vase, reprezentând o pondere de 10% din numărul global de tancuri petroliere mari. Numărul continuă să crească.Cine deține și operează multe dintre aceste vase rămâne un mister. Cum comerțul cu petrol rusesc a devenit mai complex în ultimul an, mulți expeditori occidentali și-au retras serviciile. Au intervenit jucători noi și obscuri, iar unele cazuri sunt implicate chiar și companii fictive din locuri ca Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat bărci de la europeni, în timp ce alții au scos la lumină corăbii vechi, care scârțâie și care, altfel, ar fi ajuns la depozitul de fier vechi.Discreta flota a devenit tot mai importantă în contextul în care Moscova încearcă să evite colaborarea cu expeditorii occidentali, iar clienții din China și India îi înlocuiesc pe cei din Europa, care în prezent nu mai au voie să cumpere petrol rusesc pe mare sau produse rafinate, cum este motorina. Livrările către cumpărători mai îndepărtați necesită vase suplimentare – și proprietari dispuși să aibă de-a face cu complexitatea și riscul juridic asociate, dar și cu limitele de preț pe care le-au introdus țările G7 asupra petrolului rusesc.Extinderea flotei din umbră evidențiază schimbările dramatice pe care le-a adus războiul din Ucraina pe piața mondială a petrolului. În încercarea de a continua să opereze, al doilea exportator de țiței crud din lume și-a remodelat tipare comerciale ce datau de decenii și a împărțit sistemul energetic global în două.„Există flota care nu face nicio afacere rusească, și exista flota care face aproape exclusiv afaceri rusești”, a explicat Richard Matthews, șeful de cercetare de la EA Gibson, un broker naval internațional. Doar câteva nave, a adăugat el, fac câte „puțin din ambele”.