Piața de telefoane mobile a scăzut în 2023 în volum, fiind înregistrate mai puține smartphoneuri vândute, dar a crescut ca valoare. Pentru a afla mai multe despre această piață, Business Cover a stat de vorbă cu Shaohua Yang, General Manager OPPO România, unul dintre jucătorii principali de pe această piață, cu o cotă în creștere în ultimii ani.
Cum a evoluat piața de telefoane mobile în 2023, atât ca volum, cât și ca valoare?
În cursul anului 2023, piața de telefoane mobile a urmat un trend similar celui din anul 2022, înregistrând o scădere a volumului și o creștere a valorii, corelată cu evoluția prețului mediu. Astfel, în primele nouă luni ale acestui am observat o scădere de 5-6% a numărului de unități vândute, contrabalansată de o creștere semnificativă din perspectiva prețului mediu de achiziție, ce se traduce într-o creștere valorică a pieței de smartphone-uri de peste 10%.
Pornind de la această tendință, putem determina faptul că utilizatorii preferă să investească o sumă mai ridicată în schimbul unor smartphone-uri mai avansate din punct de vedere tehnologic, care oferă, în același timp, o longevitate a dispozitivelor.
Cum au evoluat vânzările OPPO în 2023, atât ca volum, cât și ca valoare? Care este cota de piață a OPPO în Romania? Dar la nivel global?
Conform datelor interne, vânzările OPPO au reușit să depășească această scădere a volumului, astfel că șa finalul primelor 9 luni am înregistrat o cotă de piață de 5-6% în România. Această performanță indică o creștere constantă în comparație cu aceeași perioadă din 2022. La fel ca de fiecare dată, ne-am adaptat strategia la tendințele pieței, aducând pe piața din România multiple produse cu o valoare mai înaltă sau cu durabilitate extinsă. Acest lucru poate fi observat și la nivel global, OPPO menținându-și statutul de jucător important, cu o prezență semnificativă în piețele internaționale.
Care este prețul mediu pentru un smartphone OPPO în 2023? Dar la nivel de întreaga piață?
În 2023, observăm o creștere de 15-16% a prețului mediu pentru un telefon, acesta depășind valoarea de 400 de euro. Costul unui produs rămâne un factor determinant al deciziei de cumpărare în România, însă exigențele clienților în ceea ce privește tehnologiile disponibile pe dispozitive sunt din ce în ce mai ridicate. Tocmai din acest motiv, încercăm să dezvoltăm tot mai mult produsele din gama high mid-range, Reno, care vine ca răspuns la tendința generală a pieței și care în luna decembrie beneficiază de multiple oferte speciale.
Cum vedeți evoluția telefoanelor pliabile în următorii ani? În cât timp ar putea deveni mainstream?
Dacă acum câțiva ani telefoanele pliabile păreau un val care nu va ține foarte mult, astăzi suntem siguri că au creat un trend. Pe măsură ce tehnologia se perfecționează și devine mai accesibilă, telefoanele pliabile, inclusiv seria OPPO Find N, se îndreaptă către a deveni mainstream într-un interval de 2, maxim 3 ani.
Consider că această tranziție va fi susținută de optimizări tehnologice continue și de costuri din ce în ce mai accesibile a acestor dispozitive, astfel încât să devină alegerea unui segment de consumatori din ce în ce mai larg. OPPO își asumă un rol semnificativ în această evoluție, dezvoltând încontinuu noi opțiuni inovatoare și avansate pentru utilizatorii interesați de viitorul telefoanelor pliabile.
Ce telefoane va lansa OPPO în 2024, care sunt noutățile cu care veți veni în piață?
În acest moment, nu pot dezvălui detalii referitoare la lansările din 2024. Cu toate acestea, vreau să subliniez că OPPO va continua să-și mențină angajamentul ferm față de inovație și excelență tehnologică. Strategia noastră de viitor se concentrează pe introducerea pe piață a dispozitivelor de ultimă generație, reflectând nu doar dorința noastră de a rămâne în fruntea tehnologiei, ci și capacitatea noastră de a anticipa și satisface nevoile consumatorilor aflate în continuă schimbare.
Cum a performat canalul direct de vânzare al OPPO, lansat anul acesta? Care este ponderea diferitelor canale de vânzare în vânzările OPPO (prin operatorii de telefonie, prin magazinele de retail, direct etc.)?
Lansarea canalului direct de vânzare reprezintă o realizare semnificativă a anului 2023, fiind perfect integrată în strategia de business a companiei OPPO. La doar o lună de la inaugurare, magazinul online OPPO Store România a inregistrat rezultate remarcabile având peste 1000 de abonați la newsletter, 400 de comenzi plasate și peste 20.000 de vizitatori în România.
În prezent, distribuția vânzărilor OPPO este echilibrată între canale, observând o ușoară preferință față de canalele offline. În perioada următoare vom continua să ne concentrăm pe consolidarea și extinderea prezenței noastre pe diverse canale pentru a fi cât mai aproape de toți utilizatorii, indiferent unde se află aceștia.
Plănuiți să mai faceți investiții în România în viitor? Dacă da, care sunt acestea?
Desigur, piața din România reprezintă un punct foarte important în strategia noastră de business și tocmai din acest motiv, avem planuri mai mult decât ambițioase pe viitor. Ne dorim să facem multiple investiții care vizează consolidarea business-ului la nivel local, România fiind una dintre cele mai importante piețe pentru OPPO. Totodată, pentru anul viitor ne propunem extinderea prezenței în diferite puncte de vânzare, pentru a ne asigura că vom continua să oferim românilor produsele și serviciile de care au nevoie.