Proiectul spera să înceapă livrările comerciale în primul trimestru al acestui an. Dar planurile s-au complicat anul trecut când a fost inclus în sancţiunile occidentale din cauza invaziei Rusiei în Ucraina, determinând acţionarii străini să îşi suspende participarea şi Novatek să declare caz de forţă majoră.
Decizia de a suspenda transformarea gazelor naturale în GNL este o lovitură pentru obiectivul Rusiei de a captura o cincime din piaţa globală de GNL până în 2030-2035.
În prezent, Rusia este al patrulea cel mai mare producător de GNL din lume, cu exporturi anuale de 32,6 milioane de tone.
Novatek, care a început în decembrie producţia provizorie de GNL la primul dintre cele trei trenuri planificate pentru fabrică, nu a răspuns la o cerere de comentarii.
”Trenul 1 va rămâne închis cel puţin până la sfârşitul lunii iunie”, a declarat una dintre surse pentru Reuters, adăugând că activităţile de construcţie pentru proiect sunt încă în desfăşurare.
Celelalte două trenuri urmează să fie livrate la faţa locului pe mare în viitor din portul Murmansk. Cele trei trenuri urmează să producă 19,8 milioane de tone metrice pe an de GNL şi 1,6 milioane de tone pe an de condensat de gaz stabil.
Sursele au spus că principala problemă a fost lipsa de nave cisternă specializate capabile să transporte GNL – care este răcit la minus 163 de grade Celsius (minus 261,4 Fahrenheit) – şi să treacă prin gheaţă de mare groasă.
Separat, ziarul Vedomosti a relatat marţi că producţia de gaze naturale a proiectului a scăzut brusc la 83 de milioane de metri cubi (mcm) în februarie, din cauza întârzierii începerii transporturilor de GNL.
Sursele au spus că producţia a fost de 425 mcm în decembrie şi 250 mcm în ianuarie.
Rusia se confruntă cu provocări în obţinerea de tancuri de tancuri de transport de gaze specializate.
Potrivit Novatek, la şantierul naval Zvezda din Rusia vor fi construite 15 tancuri din clasa de gheaţă Arc7, capabile să taie gheaţa de 2 metri grosime, pentru Arctic LNG 2.
Alte şase tancuri Arc7 urmau să fie construite de Hanwha Ocean, fosta Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, inclusiv trei pentru principalul grup de tancuri din Rusia, Sovcomflot şi trei pentru Mitsui O.S.K. Lines.
Cu toate acestea, comanda de trei tancuri făcută de Sovcomflot a fost anulată din cauza sancţiunilor împotriva Rusiei, a declarat Hanwha anul trecut, în declaraţiile depuse la autorităţile de reglementare.
Tancurile din clasa de gheaţă au de obicei carcasă dublă – structuri întărite pentru a rezista presiunii gheţii – şi elice întărite.
Până acum, pentru Arctic LNG 2 au fost construite doar trei tancuri adecvate, potrivit informaţiilor publice: navele Alexei Kosygin, Pyotr Stolypin şi Sergei Witte.
Viceprim-ministrul rus Alexander Novak, răspunzând la o întrebare privind momentul în care va fi livrată prima marfă cu GNL din proiect, a declarat vineri că ”compania se ocupă de probleme, discuţiile corespunzătoare sunt în desfăşurare”.
”Principala lor problemă este cu tancurile”, a adăugat el.
Ronald Smith, un analist senior pentru petrol şi gaze la firma de brokeraj BCS din Moscova, a spus că nu este clar când – sau chiar dacă – proiectul ar putea primi tancurile.
”Novatek este foarte bine gestionat şi poate găsi o soluţie pentru a transfera navele finalizate la proiect în viitorul apropiat, sau acele nave ar putea rămâne blocate în şantierele navale pentru o perioadă lungă de timp”, a spus el.
Arctic LNG 2 este condus de Novatek, care deţine un pachet de 60%. Ceilalţi acţionari sunt TotalEnergies din Franţa, CNPC şi CNOOC din China şi Japan Arctic LNG – un consorţiu al Mitsui & Co, şi JOGMEC – fiecare deţinând o participaţie de 10%.
Mitsui a refuzat să comenteze, iar TotalEnergies a transmis comentariile către Novatek. Ceilalţi acţionari nu au fost imediat disponibili pentru a comenta.