Profesoara Claudia Goga a fost supraveghetoare la examenul de bacalaureat, repartizată într-unul dintre liceele din Cluj. Aceasta a povestit într-un editorial pentru publicația Școala 9 că și în centrul ei, ca și la Colegiul „Șincai” din București, elevii au greșit titlul probei: „examen” în loc de „examenul”, doar că în centrul ei, nimeni nu le-a anulat lucrările. 

Profesoara, care predă de 25 de ani în învățământul special din Cluj, a povestit cum a avut loc instructajul profesorilor de dimineață: 

„Sala în care ni s-a făcut instructajul este la parterul clădirii. Înghesuită, pentru câți am fost acolo. Și destul de prăfuită, parcă din alte vremuri. Laborator de fizică, parcă din timpuri comuniste. A venit președinta comisiei de bacalaureat, directoare la unul din liceele din oraș. N-am auzit când s-a prezentat, am aflat ulterior cine este. Stresată, agitată, doamna președintă. Ni s-au citit numele, ni s-au împărțit contractele de prestări servicii, că acuma asta facem când supraveghem, prestăm servicii.

Ecusoanele au fost bucăți de hârtie pătrate, cu numele noastre scrise, școala de proveniență, ștampila centrului de examen, pe care trebuia să le prindem cu ace de siguranță de bluze. Ca acum 25-30 de ani! De a doua zi, profesorii care am avut acasă ecusoane din acelea de plastic transparente, cu șnur, ne-am adus și am introdus pătrățelul de hârtie în ele”.

„Examen” sau „examenul”

Când a ajuns în sala în care a supravegheat examenul, a trebuit să-i ajute pe elevi să completeze prima pagină. Așa că au scris pe tablă tot ce trebuiau ei să transcrie. 

„Modelul după care în toate sălile de examen s-a completat nu era corect. Pe model era scris EXAMEN în loc de EXAMENUL. Toți copiii au trebuit să completeze câte un -UL. Cei care nu mai aveau loc au completat alte foi de examen. Această articulare sau nearticulare a cuvântului examen nu este, în sine, o problemă, problema ar fi, vezi Doamne, că ar putea fi considerat semn distinctiv. Dar când pe zeci sau sute de lucrări e scris acest cuvânt în același mod, ce semn distinctiv mai este? Frauda, după cum s-a dovedit, vine de sus, de la sifonarea subiectelor. Adică mai degrabă de la diverși -ESCU decât de la nevinovatul -UL”.

La finalul probei, unul dintre cei doi profesori supraveghetori trebuie să predea lucrările colectate președintei de comisie. Așa că se pun toți la rând și așteaptă. 

Soluții pentru un Bac mai cinstit

Profesoara crede că cel mai bine ar fi ca hârtiile pe care se scrie proba să aibă pe ele și numele examenului. Adică să nu mai trebuiască elevii să scrie de mână „examenul de bacalaureat”. „Ar trebui ca antetul să vină gata completat pe foile tipizate, ceea ce ar reduce stresul candidaților și ar elimina posibilitatea comisiei de a anula, uneori arbitrar, lucrări”, a scris aceasta în Școala 9. 

„Cum s-ar putea găsi, la candidați, camerele minuscule, la intrarea în sală?  Există aparate de bruiaj pentru asta. E o măsură care însă adresează efectul, nu cauza. Cauza e necinstea care se perpetuează de la o lucrare de control copiată, la un Bac fraudat și până la un doctorat furat. Iar pentru asta e nevoie de un adevărat bacalaureat al moralei. Cine are curaj să intre la supraveghere?”, s-a întrebat retoric Claudia Goga.