{"id":6251,"date":"2023-02-04T16:34:39","date_gmt":"2023-02-04T16:34:39","guid":{"rendered":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/"},"modified":"2023-02-04T16:34:39","modified_gmt":"2023-02-04T16:34:39","slug":"mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/","title":{"rendered":"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103"},"content":{"rendered":"

\nMIPE afirm\u0103 c\u0103 nevoia de simplificare \u015fi de abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte gestionarea fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 a impus necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene, iar politica de Coeziune 2021-2027 aduce Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri. <\/p>\n

\n\u201d\u00cen 2022, Rom\u00e2nia a primit aprobarea Acordului de Parteneriat \u015fi a tuturor celor 16 programe aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, care aduc Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele strategice de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri. Toate investi\u0163iile cuprinse \u00een Politica de Coeziune sunt stabilite pe baza analizei decalajelor \u015fi a rezultatului procesului de cartografiere a infrastructurii, serviciilor \u015fi nevoilor, inclusiv la nivel microregional, \u015fi cuprind domenii precum ocup\u0103rea for\u0163ei de munc\u0103, infrastructur\u0103, educa\u0163ie, locuin\u0163e, s\u0103n\u0103tate, servicii sociale \u015fi pentru \u00eengrijire de lung\u0103 durat\u0103\u201d, precizeaz\u0103 ministerul. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\nMIPE arat\u0103 c\u0103 \u201dcomplexitatea noului cadrul financiar multianual a generat nevoia identific\u0103rii unei abord\u0103ri unitare \u00een punctele cheie a sistemelor de management \u015fi control, astfel \u00eenc\u00e2t beneficiarii de fonduri europene s\u0103 poat\u0103 s\u0103 depun\u0103 proiectele \u00eentr-un cadrul procedural predictibil \u015fi considerabil simplificat care implic\u0103, printre altele, o abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte accesarea \u015fi implementarea acestor resurse, \u00eentr-un mediul digitalizat\u201d.<\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201dPornind de la aceste premise a ap\u0103rut necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 alinieze procesul de accesare a fondurilor europene la nevoile reale ale beneficiarilor. Pentru ca noua abordare s\u0103 r\u0103spund\u0103 c\u00e2t mai fidel nevoilor beneficiarilor de fonduri europene \u015fi pentru c\u0103 sunt implicate elemente ce vizeaz\u0103 interesul public \u015fi strategic al Rom\u00e2niei, MIPE mizeaz\u0103 pe un parteneriat constructiv cu societatea civil\u0103, pentru ca forma final\u0103 a actului normativ s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene\u201d, se arat\u0103 \u00een comunicat. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201eAm spus-o \u00eenc\u0103 de c\u00e2nd am preluat portofoliul, elementul central al acestui mandat este simplificarea \u015fi debirocratizarea acces\u0103rii fondurilor europene. Noi trebuie s\u0103 ne uit\u0103m la calitatea proiectelor pe care le finan\u0163\u0103m \u015fi s\u0103 v\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 dumneavoastr\u0103, beneficiarilor, timpi de implementare suficien\u0163i, pentru c\u0103 de acolo vine calitate \u015fi de acolo, din proiecte, cu adev\u0103rat se schimb\u0103 via\u0163a oamenilor. Ve\u0163i vedea c\u0103 prin promovarea acestui act normativ sunt instituite m\u0103suri pentru integrarea lec\u0163iilor \u00eenv\u0103\u0163ate din perioada anterioar\u0103 de programare 2014-2020, precum m\u0103suri noi \u00een vederea simplific\u0103rii, reducerii sarcinii administrative, dar \u015fi consolidarea capacit\u0103\u0163ii autorit\u0103\u0163ilor de management de implementare \u015fi gestiune a programelor \u00een perioada 2021-2027 \u00een vederea unei absorb\u0163ii ridicate. Ne-am axat pe consolidarea capacit\u0103\u0163ii Autorit\u0103\u0163ilor de Management la nivel central \u015fi regional \u015fi pe reglementarea acelor principii care necesit\u0103 o abordare comun\u0103  care nu sunt acoperite de alte acte normative, cu opera\u0163ionalizare la nivel de proceduri ale autorit\u0103\u0163ii de management. Cele 16 programe pe care Comisia ni le-a aprobat anul trecut prev\u0103d aloc\u0103ri financiare aferente unor investi\u0163ii de importan\u0163\u0103 strategic\u0103 pentru Rom\u00e2nia, iar pentru aceasta procedurile de accesare a fondurilor trebuie s\u0103 fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor, pentru a asigura accesul facil \u015fi flexibil la banii europeni. Ne-am axat pe predictibilitate, prin introducerea unui calendar estimativ pentru lansarea proiectelor. Un alt obiectiv a fost digitalizarea, unde avem \u00een vedere eliminarea teancurilor inutile cu h\u00e2rtii. Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune includerea unei singure declara\u0163ii unice. \u015ei poate cel mai important, ne vom concentra pe introducerea unui plan de jaloane \u015fi \u0163inte care se va traduce \u00eentr-o monitorizarea mai eficient\u0103 a proiectelor, pentru a ne asigura c\u0103 sunt duse cu bine la bun sf\u00e2r\u015fit \u015fi nu irosim bani \u015fi timp\u201d, a transmis ministrul Marcel Bolo\u015f.<\/p>\n

\n <\/p>\n

\nActul normativ prevede urm\u0103toarele schimb\u0103ri:<\/p>\n

\n <\/p>\n

asigurarea predictibilit\u0103\u0163ii calendarului de lans\u0103ri la nivel de program pentru beneficiari, astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 se previn\u0103 \u015fi eventuale suprapuneri de apeluri cu aceea\u015fi tematic\u0103 \u00een perioade similare de timp; <\/p>\n

pentru asigurarea transparen\u0163ei aloc\u0103rii fondurilor externe nerambursabile prin publicarea \u00een consultare public\u0103 a ghidului solicitantului; <\/p>\n

asigurarea resurselor necesare pentru evaluarea \u015fi selec\u0163ia proiectelor; <\/p>\n

simplificarea modalit\u0103\u0163ii de evaluare a proiectelor; <\/p>\n

stabilirea unui prag de excelent\u0103, care permite unui proiect s\u0103 fie selectat \u00een mod automat pentru aprobare \u015fi contractare; <\/p>\n

eficientizarea \u015fi accelerarea procesului de implementare a proiectelor, inclusiv prin \u00eembun\u0103t\u0103\u0163irea func\u0163ionalit\u0103\u0163ilor MySMIS2021\/SMIS2021+ prin automatizarea anumitor ac\u0163iuni \u00een diversele etape din ciclul de via\u0163\u0103 al programului\/proiectelor; <\/p>\n

introducerea mecanismului specific de monitorizare bazat pe indicatori de etap\u0103, defini\u0163i ca repere cantitative sau calitative fa\u0163\u0103 de care este apreciat progresul implement\u0103rii unui proiect <\/p>\n

consolidarea func\u0163iei de monitorizare a proiectelor la nivelul autorit\u0103\u0163ii de management\/organismului intermediar dup\u0103 caz, elaborarea unui plan de monitorizare, parte a contractului de finan\u0163are, care stabile\u015fte o serie de indicatori de etap\u0103 pe baza c\u0103rora se monitorizeaz\u0103 \u015fi se evalueaz\u0103 progresul implement\u0103rii proiectului; <\/p>\n

crearea unui cadru de performan\u0163\u0103 care s\u0103 asigure o responsabilizare a p\u0103r\u0163ilor semnatare a proiectelor, astfel \u00eenc\u00e2t, \u00een cazul nerespect\u0103rii repetate a indicatorilor de etap\u0103 \u015fi a planului de m\u0103suri de recuperare a \u00eent\u00e2rzierilor, s\u0103 se permit\u0103 re\u0163ineri din sumele alocate prin proiect pentru ca \u00een final s\u0103 conduc\u0103 la rezilierea contractelor. Fondurile r\u0103mase disponibile dup\u0103 aplicarea re\u0163inerilor financiare r\u0103mase definitive se realoc\u0103 prin grija autorit\u0103\u0163ii de management pentru proiectele aflate \u00een rezerv\u0103 sau pentru alte priorit\u0103\u0163i sau c\u0103tre alte ac\u0163iuni \u00een cadrul aceleia\u015fi priorit\u0103\u0163i, cu respectarea prevederilor legale na\u0163ionale \u015fi europene \u00een vigoare; <\/p>\n

\u00een cadrul procesului de monitorizare a proiectelor, beneficiarul elaboreaz\u0103, trimestrial, Rapoarte de progres, iar autoritatea de management\/organismul intermediar elaboreaz\u0103 Rapoartele de vizit\u0103 la fa\u0163a locului; <\/p>\n

stabilirea aspectelor de form\u0103 care nu presupun semnarea unui act adi\u0163ional la contractul de finan\u0163are (proiect) \u015fi care se realizeaz\u0103 prin notificare; <\/p>\n

obligativitatea elabor\u0103rii Manualului Beneficiarului care s\u0103 includ\u0103 prevederi explicite, inclusiv etape, documente \u015fi orice informa\u0163ie necesar\u0103 beneficiarului \u00een rela\u0163ia cu autoritatea de management\/organismul intermediar, inclusiv \u00een ceea ce prive\u015fte managementul financiar, monitorizare, verificarea, autorizarea \u015fi rambursarea cheltuielilor, at\u00e2t pentru perioada de implementare, c\u00e2t \u015fi pentru perioada de durabilitate; <\/p>\n

accelerarea implement\u0103rii \u015fi valorific\u0103rii m\u0103surilor de interoperabilitate \u015fi colaborare \u00eentre autorit\u0103\u0163i pentru cre\u015fterea eficien\u0163ei \u015fi simplific\u0103rii activit\u0103\u0163ilor de verificare a condi\u0163iilor de eligibilitate, prin schimbul de informa\u0163ii \u00eentre autorit\u0103\u0163i, cu efecte pozitive \u00een ceea ce prive\u015fte reducerea sarcinii administrative a solicitan\u0163ilor de fonduri \u00een etapa de evaluare, selec\u0163ie \u015fi contractare a proiectelor. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201eDac\u0103 nu am aproba acest OUG, beneficiarii ar trebui s\u0103 respecte reguli diferite de la un program la altul pentru depunerea de proiecte la nivel de program na\u0163ional \u015fi\/sau program regional, cea ce ar crea sarcini administrative suplimentare pentru entit\u0103\u0163ile care pot beneficiar de finan\u0163are \u00een cadrul mai multor programe \u015fi va afecta, de asemenea, ritmul de absorb\u0163ie al fondurilor. Mai mult, \u00een contextul \u00een care perioada de programare 2021-2027 reprezint\u0103 primul exerci\u0163iu de gestionare descentralizat\u0103 a a 8 din cele 16 programe aprobate, exist\u0103 riscul unei abord\u0103ri neunitare care o s\u0103 afecteze ritmul de absorb\u0163ie a fondurilor\u201d, a completat ministrul Marcel Bolo\u015f.<\/p>\n

\n <\/p>\n

\nMIPE men\u0163ioneaz\u0103 c\u0103 \u201dun aspect relevant cu privire la aprobarea actului normativ este c\u0103 \u00een aceast\u0103 perioad\u0103 se finalizeaz\u0103 dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021\/SMIS2021+ care st\u0103 la baza gestion\u0103rii fondurilor externe nerambursabile \u015fi, \u00een aceste condi\u0163ii, sistemul informatic  trebuie s\u0103 fie construit \u00een conformitate cu regulile de transparentizare \u015fi acces facil la fonduri\u201d. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201dAceste reguli trebuie, de asemenea, preluate \u00een ghidurile solicitantului \u015fi ghidurile beneficiarilor aplicabile perioadei de programare 2021-2027. Termenul de consultare este p\u00e2n\u0103 la 12.02.2023. Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus consult\u0103rii publice se pot trimite la adresa de e-mail \u201d, mai precizeaz\u0103 ministerul Investi\u0163iilor. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\nDocumentul poate fi consultat aici \u2014 .<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\nMIPE afirm\u0103 c\u0103 nevoia de simplificare \u015fi de abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte gestionarea fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 a impus necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene, iar politica de Coeziune 2021-2027 aduce Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri. <\/p>\n

\n\u201d\u00cen 2022, Rom\u00e2nia a primit aprobarea Acordului de Parteneriat \u015fi a tuturor celor 16 programe aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, care aduc Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele strategice de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri. Toate investi\u0163iile cuprinse \u00een Politica de Coeziune sunt stabilite pe baza analizei decalajelor \u015fi a rezultatului procesului de cartografiere a infrastructurii, serviciilor \u015fi nevoilor, inclusiv la nivel microregional, \u015fi cuprind domenii precum ocup\u0103rea for\u0163ei de munc\u0103, infrastructur\u0103, educa\u0163ie, locuin\u0163e, s\u0103n\u0103tate, servicii sociale \u015fi pentru \u00eengrijire de lung\u0103 durat\u0103\u201d, precizeaz\u0103 ministerul. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\nMIPE arat\u0103 c\u0103 \u201dcomplexitatea noului cadrul financiar multianual a generat nevoia identific\u0103rii unei abord\u0103ri unitare \u00een punctele cheie a sistemelor de management \u015fi control, astfel \u00eenc\u00e2t beneficiarii de fonduri europene s\u0103 poat\u0103 s\u0103 depun\u0103 proiectele \u00eentr-un cadrul procedural predictibil \u015fi considerabil simplificat care implic\u0103, printre altele, o abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte accesarea \u015fi implementarea acestor resurse, \u00eentr-un mediul digitalizat\u201d.<\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201dPornind de la aceste premise a ap\u0103rut necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 alinieze procesul de accesare a fondurilor europene la nevoile reale ale beneficiarilor. Pentru ca noua abordare s\u0103 r\u0103spund\u0103 c\u00e2t mai fidel nevoilor beneficiarilor de fonduri europene \u015fi pentru c\u0103 sunt implicate elemente ce vizeaz\u0103 interesul public \u015fi strategic al Rom\u00e2niei, MIPE mizeaz\u0103 pe un parteneriat constructiv cu societatea civil\u0103, pentru ca forma final\u0103 a actului normativ s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene\u201d, se arat\u0103 \u00een comunicat. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201eAm spus-o \u00eenc\u0103 de c\u00e2nd am preluat portofoliul, elementul central al acestui mandat este simplificarea \u015fi debirocratizarea acces\u0103rii fondurilor europene. Noi trebuie s\u0103 ne uit\u0103m la calitatea proiectelor pe care le finan\u0163\u0103m \u015fi s\u0103 v\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 dumneavoastr\u0103, beneficiarilor, timpi de implementare suficien\u0163i, pentru c\u0103 de acolo vine calitate \u015fi de acolo, din proiecte, cu adev\u0103rat se schimb\u0103 via\u0163a oamenilor. Ve\u0163i vedea c\u0103 prin promovarea acestui act normativ sunt instituite m\u0103suri pentru integrarea lec\u0163iilor \u00eenv\u0103\u0163ate din perioada anterioar\u0103 de programare 2014-2020, precum m\u0103suri noi \u00een vederea simplific\u0103rii, reducerii sarcinii administrative, dar \u015fi consolidarea capacit\u0103\u0163ii autorit\u0103\u0163ilor de management de implementare \u015fi gestiune a programelor \u00een perioada 2021-2027 \u00een vederea unei absorb\u0163ii ridicate. Ne-am axat pe consolidarea capacit\u0103\u0163ii Autorit\u0103\u0163ilor de Management la nivel central \u015fi regional \u015fi pe reglementarea acelor principii care necesit\u0103 o abordare comun\u0103  care nu sunt acoperite de alte acte normative, cu opera\u0163ionalizare la nivel de proceduri ale autorit\u0103\u0163ii de management. Cele 16 programe pe care Comisia ni le-a aprobat anul trecut prev\u0103d aloc\u0103ri financiare aferente unor investi\u0163ii de importan\u0163\u0103 strategic\u0103 pentru Rom\u00e2nia, iar pentru aceasta procedurile de accesare a fondurilor trebuie s\u0103 fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor, pentru a asigura accesul facil \u015fi flexibil la banii europeni. Ne-am axat pe predictibilitate, prin introducerea unui calendar estimativ pentru lansarea proiectelor. Un alt obiectiv a fost digitalizarea, unde avem \u00een vedere eliminarea teancurilor inutile cu h\u00e2rtii. Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune includerea unei singure declara\u0163ii unice. \u015ei poate cel mai important, ne vom concentra pe introducerea unui plan de jaloane \u015fi \u0163inte care se va traduce \u00eentr-o monitorizarea mai eficient\u0103 a proiectelor, pentru a ne asigura c\u0103 sunt duse cu bine la bun sf\u00e2r\u015fit \u015fi nu irosim bani \u015fi timp\u201d, a transmis ministrul Marcel Bolo\u015f.<\/p>\n

\n <\/p>\n

\nActul normativ prevede urm\u0103toarele schimb\u0103ri:<\/p>\n

\n <\/p>\n

asigurarea predictibilit\u0103\u0163ii calendarului de lans\u0103ri la nivel de program pentru beneficiari, astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 se previn\u0103 \u015fi eventuale suprapuneri de apeluri cu aceea\u015fi tematic\u0103 \u00een perioade similare de timp; <\/p>\n

pentru asigurarea transparen\u0163ei aloc\u0103rii fondurilor externe nerambursabile prin publicarea \u00een consultare public\u0103 a ghidului solicitantului; <\/p>\n

asigurarea resurselor necesare pentru evaluarea \u015fi selec\u0163ia proiectelor; <\/p>\n

simplificarea modalit\u0103\u0163ii de evaluare a proiectelor; <\/p>\n

stabilirea unui prag de excelent\u0103, care permite unui proiect s\u0103 fie selectat \u00een mod automat pentru aprobare \u015fi contractare; <\/p>\n

eficientizarea \u015fi accelerarea procesului de implementare a proiectelor, inclusiv prin \u00eembun\u0103t\u0103\u0163irea func\u0163ionalit\u0103\u0163ilor MySMIS2021\/SMIS2021+ prin automatizarea anumitor ac\u0163iuni \u00een diversele etape din ciclul de via\u0163\u0103 al programului\/proiectelor; <\/p>\n

introducerea mecanismului specific de monitorizare bazat pe indicatori de etap\u0103, defini\u0163i ca repere cantitative sau calitative fa\u0163\u0103 de care este apreciat progresul implement\u0103rii unui proiect <\/p>\n

consolidarea func\u0163iei de monitorizare a proiectelor la nivelul autorit\u0103\u0163ii de management\/organismului intermediar dup\u0103 caz, elaborarea unui plan de monitorizare, parte a contractului de finan\u0163are, care stabile\u015fte o serie de indicatori de etap\u0103 pe baza c\u0103rora se monitorizeaz\u0103 \u015fi se evalueaz\u0103 progresul implement\u0103rii proiectului; <\/p>\n

crearea unui cadru de performan\u0163\u0103 care s\u0103 asigure o responsabilizare a p\u0103r\u0163ilor semnatare a proiectelor, astfel \u00eenc\u00e2t, \u00een cazul nerespect\u0103rii repetate a indicatorilor de etap\u0103 \u015fi a planului de m\u0103suri de recuperare a \u00eent\u00e2rzierilor, s\u0103 se permit\u0103 re\u0163ineri din sumele alocate prin proiect pentru ca \u00een final s\u0103 conduc\u0103 la rezilierea contractelor. Fondurile r\u0103mase disponibile dup\u0103 aplicarea re\u0163inerilor financiare r\u0103mase definitive se realoc\u0103 prin grija autorit\u0103\u0163ii de management pentru proiectele aflate \u00een rezerv\u0103 sau pentru alte priorit\u0103\u0163i sau c\u0103tre alte ac\u0163iuni \u00een cadrul aceleia\u015fi priorit\u0103\u0163i, cu respectarea prevederilor legale na\u0163ionale \u015fi europene \u00een vigoare; <\/p>\n

\u00een cadrul procesului de monitorizare a proiectelor, beneficiarul elaboreaz\u0103, trimestrial, Rapoarte de progres, iar autoritatea de management\/organismul intermediar elaboreaz\u0103 Rapoartele de vizit\u0103 la fa\u0163a locului; <\/p>\n

stabilirea aspectelor de form\u0103 care nu presupun semnarea unui act adi\u0163ional la contractul de finan\u0163are (proiect) \u015fi care se realizeaz\u0103 prin notificare; <\/p>\n

obligativitatea elabor\u0103rii Manualului Beneficiarului care s\u0103 includ\u0103 prevederi explicite, inclusiv etape, documente \u015fi orice informa\u0163ie necesar\u0103 beneficiarului \u00een rela\u0163ia cu autoritatea de management\/organismul intermediar, inclusiv \u00een ceea ce prive\u015fte managementul financiar, monitorizare, verificarea, autorizarea \u015fi rambursarea cheltuielilor, at\u00e2t pentru perioada de implementare, c\u00e2t \u015fi pentru perioada de durabilitate; <\/p>\n

accelerarea implement\u0103rii \u015fi valorific\u0103rii m\u0103surilor de interoperabilitate \u015fi colaborare \u00eentre autorit\u0103\u0163i pentru cre\u015fterea eficien\u0163ei \u015fi simplific\u0103rii activit\u0103\u0163ilor de verificare a condi\u0163iilor de eligibilitate, prin schimbul de informa\u0163ii \u00eentre autorit\u0103\u0163i, cu efecte pozitive \u00een ceea ce prive\u015fte reducerea sarcinii administrative a solicitan\u0163ilor de fonduri \u00een etapa de evaluare, selec\u0163ie \u015fi contractare a proiectelor. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201eDac\u0103 nu am aproba acest OUG, beneficiarii ar trebui s\u0103 respecte reguli diferite de la un program la altul pentru depunerea de proiecte la nivel de program na\u0163ional \u015fi\/sau program regional, cea ce ar crea sarcini administrative suplimentare pentru entit\u0103\u0163ile care pot beneficiar de finan\u0163are \u00een cadrul mai multor programe \u015fi va afecta, de asemenea, ritmul de absorb\u0163ie al fondurilor. Mai mult, \u00een contextul \u00een care perioada de programare 2021-2027 reprezint\u0103 primul exerci\u0163iu de gestionare descentralizat\u0103 a a 8 din cele 16 programe aprobate, exist\u0103 riscul unei abord\u0103ri neunitare care o s\u0103 afecteze ritmul de absorb\u0163ie a fondurilor\u201d, a completat ministrul Marcel Bolo\u015f.<\/p>\n

\n <\/p>\n

\nMIPE men\u0163ioneaz\u0103 c\u0103 \u201dun aspect relevant cu privire la aprobarea actului normativ este c\u0103 \u00een aceast\u0103 perioad\u0103 se finalizeaz\u0103 dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021\/SMIS2021+ care st\u0103 la baza gestion\u0103rii fondurilor externe nerambursabile \u015fi, \u00een aceste condi\u0163ii, sistemul informatic  trebuie s\u0103 fie construit \u00een conformitate cu regulile de transparentizare \u015fi acces facil la fonduri\u201d. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\n\u201dAceste reguli trebuie, de asemenea, preluate \u00een ghidurile solicitantului \u015fi ghidurile beneficiarilor aplicabile perioadei de programare 2021-2027. Termenul de consultare este p\u00e2n\u0103 la 12.02.2023. Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus consult\u0103rii publice se pot trimite la adresa de e-mail \u201d, mai precizeaz\u0103 ministerul Investi\u0163iilor. <\/p>\n

\n <\/p>\n

\nDocumentul poate fi consultat aici \u2014 .<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":6252,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"tdm_status":"","tdm_grid_status":"","footnotes":""},"categories":[8],"tags":[9],"yoast_head":"\nMIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103 - InformatiaCluj.ro<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"ro_RO\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103 - InformatiaCluj.ro\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"MIPE afirm\u0103 c\u0103 nevoia de simplificare \u015fi de abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte gestionarea fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 a impus necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene, iar politica de Coeziune 2021-2027 aduce Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri.  \u201d\u00cen 2022, Rom\u00e2nia a primit aprobarea Acordului de Parteneriat \u015fi a tuturor celor 16 programe aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, care aduc Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele strategice de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri. Toate investi\u0163iile cuprinse \u00een Politica de Coeziune sunt stabilite pe baza analizei decalajelor \u015fi a rezultatului procesului de cartografiere a infrastructurii, serviciilor \u015fi nevoilor, inclusiv la nivel microregional, \u015fi cuprind domenii precum ocup\u0103rea for\u0163ei de munc\u0103, infrastructur\u0103, educa\u0163ie, locuin\u0163e, s\u0103n\u0103tate, servicii sociale \u015fi pentru \u00eengrijire de lung\u0103 durat\u0103\u201d, precizeaz\u0103 ministerul.    MIPE arat\u0103 c\u0103 \u201dcomplexitatea noului cadrul financiar multianual a generat nevoia identific\u0103rii unei abord\u0103ri unitare \u00een punctele cheie a sistemelor de management \u015fi control, astfel \u00eenc\u00e2t beneficiarii de fonduri europene s\u0103 poat\u0103 s\u0103 depun\u0103 proiectele \u00eentr-un cadrul procedural predictibil \u015fi considerabil simplificat care implic\u0103, printre altele, o abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte accesarea \u015fi implementarea acestor resurse, \u00eentr-un mediul digitalizat\u201d.   \u201dPornind de la aceste premise a ap\u0103rut necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 alinieze procesul de accesare a fondurilor europene la nevoile reale ale beneficiarilor. Pentru ca noua abordare s\u0103 r\u0103spund\u0103 c\u00e2t mai fidel nevoilor beneficiarilor de fonduri europene \u015fi pentru c\u0103 sunt implicate elemente ce vizeaz\u0103 interesul public \u015fi strategic al Rom\u00e2niei, MIPE mizeaz\u0103 pe un parteneriat constructiv cu societatea civil\u0103, pentru ca forma final\u0103 a actului normativ s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene\u201d, se arat\u0103 \u00een comunicat.    \u201eAm spus-o \u00eenc\u0103 de c\u00e2nd am preluat portofoliul, elementul central al acestui mandat este simplificarea \u015fi debirocratizarea acces\u0103rii fondurilor europene. Noi trebuie s\u0103 ne uit\u0103m la calitatea proiectelor pe care le finan\u0163\u0103m \u015fi s\u0103 v\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 dumneavoastr\u0103, beneficiarilor, timpi de implementare suficien\u0163i, pentru c\u0103 de acolo vine calitate \u015fi de acolo, din proiecte, cu adev\u0103rat se schimb\u0103 via\u0163a oamenilor. Ve\u0163i vedea c\u0103 prin promovarea acestui act normativ sunt instituite m\u0103suri pentru integrarea lec\u0163iilor \u00eenv\u0103\u0163ate din perioada anterioar\u0103 de programare 2014-2020, precum m\u0103suri noi \u00een vederea simplific\u0103rii, reducerii sarcinii administrative, dar \u015fi consolidarea capacit\u0103\u0163ii autorit\u0103\u0163ilor de management de implementare \u015fi gestiune a programelor \u00een perioada 2021-2027 \u00een vederea unei absorb\u0163ii ridicate. Ne-am axat pe consolidarea capacit\u0103\u0163ii Autorit\u0103\u0163ilor de Management la nivel central \u015fi regional \u015fi pe reglementarea acelor principii care necesit\u0103 o abordare comun\u0103  care nu sunt acoperite de alte acte normative, cu opera\u0163ionalizare la nivel de proceduri ale autorit\u0103\u0163ii de management. Cele 16 programe pe care Comisia ni le-a aprobat anul trecut prev\u0103d aloc\u0103ri financiare aferente unor investi\u0163ii de importan\u0163\u0103 strategic\u0103 pentru Rom\u00e2nia, iar pentru aceasta procedurile de accesare a fondurilor trebuie s\u0103 fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor, pentru a asigura accesul facil \u015fi flexibil la banii europeni. Ne-am axat pe predictibilitate, prin introducerea unui calendar estimativ pentru lansarea proiectelor. Un alt obiectiv a fost digitalizarea, unde avem \u00een vedere eliminarea teancurilor inutile cu h\u00e2rtii. Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune includerea unei singure declara\u0163ii unice. \u015ei poate cel mai important, ne vom concentra pe introducerea unui plan de jaloane \u015fi \u0163inte care se va traduce \u00eentr-o monitorizarea mai eficient\u0103 a proiectelor, pentru a ne asigura c\u0103 sunt duse cu bine la bun sf\u00e2r\u015fit \u015fi nu irosim bani \u015fi timp\u201d, a transmis ministrul Marcel Bolo\u015f.   Actul normativ prevede urm\u0103toarele schimb\u0103ri:   asigurarea predictibilit\u0103\u0163ii calendarului de lans\u0103ri la nivel de program pentru beneficiari, astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 se previn\u0103 \u015fi eventuale suprapuneri de apeluri cu aceea\u015fi tematic\u0103 \u00een perioade similare de timp; pentru asigurarea transparen\u0163ei aloc\u0103rii fondurilor externe nerambursabile prin publicarea \u00een consultare public\u0103 a ghidului solicitantului; asigurarea resurselor necesare pentru evaluarea \u015fi selec\u0163ia proiectelor; simplificarea modalit\u0103\u0163ii de evaluare a proiectelor; stabilirea unui prag de excelent\u0103, care permite unui proiect s\u0103 fie selectat \u00een mod automat pentru aprobare \u015fi contractare; eficientizarea \u015fi accelerarea procesului de implementare a proiectelor, inclusiv prin \u00eembun\u0103t\u0103\u0163irea func\u0163ionalit\u0103\u0163ilor MySMIS2021\/SMIS2021+ prin automatizarea anumitor ac\u0163iuni \u00een diversele etape din ciclul de via\u0163\u0103 al programului\/proiectelor; introducerea mecanismului specific de monitorizare bazat pe indicatori de etap\u0103, defini\u0163i ca repere cantitative sau calitative fa\u0163\u0103 de care este apreciat progresul implement\u0103rii unui proiect consolidarea func\u0163iei de monitorizare a proiectelor la nivelul autorit\u0103\u0163ii de management\/organismului intermediar dup\u0103 caz, elaborarea unui plan de monitorizare, parte a contractului de finan\u0163are, care stabile\u015fte o serie de indicatori de etap\u0103 pe baza c\u0103rora se monitorizeaz\u0103 \u015fi se evalueaz\u0103 progresul implement\u0103rii proiectului; crearea unui cadru de performan\u0163\u0103 care s\u0103 asigure o responsabilizare a p\u0103r\u0163ilor semnatare a proiectelor, astfel \u00eenc\u00e2t, \u00een cazul nerespect\u0103rii repetate a indicatorilor de etap\u0103 \u015fi a planului de m\u0103suri de recuperare a \u00eent\u00e2rzierilor, s\u0103 se permit\u0103 re\u0163ineri din sumele alocate prin proiect pentru ca \u00een final s\u0103 conduc\u0103 la rezilierea contractelor. Fondurile r\u0103mase disponibile dup\u0103 aplicarea re\u0163inerilor financiare r\u0103mase definitive se realoc\u0103 prin grija autorit\u0103\u0163ii de management pentru proiectele aflate \u00een rezerv\u0103 sau pentru alte priorit\u0103\u0163i sau c\u0103tre alte ac\u0163iuni \u00een cadrul aceleia\u015fi priorit\u0103\u0163i, cu respectarea prevederilor legale na\u0163ionale \u015fi europene \u00een vigoare; \u00een cadrul procesului de monitorizare a proiectelor, beneficiarul elaboreaz\u0103, trimestrial, Rapoarte de progres, iar autoritatea de management\/organismul intermediar elaboreaz\u0103 Rapoartele de vizit\u0103 la fa\u0163a locului; stabilirea aspectelor de form\u0103 care nu presupun semnarea unui act adi\u0163ional la contractul de finan\u0163are (proiect) \u015fi care se realizeaz\u0103 prin notificare; obligativitatea elabor\u0103rii Manualului Beneficiarului care s\u0103 includ\u0103 prevederi explicite, inclusiv etape, documente \u015fi orice informa\u0163ie necesar\u0103 beneficiarului \u00een rela\u0163ia cu autoritatea de management\/organismul intermediar, inclusiv \u00een ceea ce prive\u015fte managementul financiar, monitorizare, verificarea, autorizarea \u015fi rambursarea cheltuielilor, at\u00e2t pentru perioada de implementare, c\u00e2t \u015fi pentru perioada de durabilitate; accelerarea implement\u0103rii \u015fi valorific\u0103rii m\u0103surilor de interoperabilitate \u015fi colaborare \u00eentre autorit\u0103\u0163i pentru cre\u015fterea eficien\u0163ei \u015fi simplific\u0103rii activit\u0103\u0163ilor de verificare a condi\u0163iilor de eligibilitate, prin schimbul de informa\u0163ii \u00eentre autorit\u0103\u0163i, cu efecte pozitive \u00een ceea ce prive\u015fte reducerea sarcinii administrative a solicitan\u0163ilor de fonduri \u00een etapa de evaluare, selec\u0163ie \u015fi contractare a proiectelor.   \u201eDac\u0103 nu am aproba acest OUG, beneficiarii ar trebui s\u0103 respecte reguli diferite de la un program la altul pentru depunerea de proiecte la nivel de program na\u0163ional \u015fi\/sau program regional, cea ce ar crea sarcini administrative suplimentare pentru entit\u0103\u0163ile care pot beneficiar de finan\u0163are \u00een cadrul mai multor programe \u015fi va afecta, de asemenea, ritmul de absorb\u0163ie al fondurilor. Mai mult, \u00een contextul \u00een care perioada de programare 2021-2027 reprezint\u0103 primul exerci\u0163iu de gestionare descentralizat\u0103 a a 8 din cele 16 programe aprobate, exist\u0103 riscul unei abord\u0103ri neunitare care o s\u0103 afecteze ritmul de absorb\u0163ie a fondurilor\u201d, a completat ministrul Marcel Bolo\u015f.   MIPE men\u0163ioneaz\u0103 c\u0103 \u201dun aspect relevant cu privire la aprobarea actului normativ este c\u0103 \u00een aceast\u0103 perioad\u0103 se finalizeaz\u0103 dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021\/SMIS2021+ care st\u0103 la baza gestion\u0103rii fondurilor externe nerambursabile \u015fi, \u00een aceste condi\u0163ii, sistemul informatic  trebuie s\u0103 fie construit \u00een conformitate cu regulile de transparentizare \u015fi acces facil la fonduri\u201d.    \u201dAceste reguli trebuie, de asemenea, preluate \u00een ghidurile solicitantului \u015fi ghidurile beneficiarilor aplicabile perioadei de programare 2021-2027. Termenul de consultare este p\u00e2n\u0103 la 12.02.2023. Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus consult\u0103rii publice se pot trimite la adresa de e-mail \u201d, mai precizeaz\u0103 ministerul Investi\u0163iilor.    Documentul poate fi consultat aici \u2014 .\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"InformatiaCluj.ro\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2023-02-04T16:34:39+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/informatia_cluj_default-1.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1920\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1080\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Informatiacluj.ro\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Scris de\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Informatiacluj.ro\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Timp estimat pentru citire\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"7 minute\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\"},\"author\":{\"name\":\"Informatiacluj.ro\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15\"},\"headline\":\"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103\",\"datePublished\":\"2023-02-04T16:34:39+00:00\",\"dateModified\":\"2023-02-04T16:34:39+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\"},\"wordCount\":1431,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization\"},\"keywords\":[\"News.ro\"],\"articleSection\":[\"Economic\"],\"inLanguage\":\"ro-RO\"},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\",\"name\":\"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103 - InformatiaCluj.ro\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website\"},\"datePublished\":\"2023-02-04T16:34:39+00:00\",\"dateModified\":\"2023-02-04T16:34:39+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/\",\"name\":\"InformatiaCluj.ro\",\"description\":\"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"ro-RO\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization\",\"name\":\"InformatiaCluj.ro\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png\",\"width\":1011,\"height\":179,\"caption\":\"InformatiaCluj.ro\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/\"}},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15\",\"name\":\"Informatiacluj.ro\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png\",\"caption\":\"Informatiacluj.ro\"},\"description\":\"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.\",\"sameAs\":[\"https:\/\/informatiacluj.ro\"]}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103 - InformatiaCluj.ro","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/","og_locale":"ro_RO","og_type":"article","og_title":"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103 - InformatiaCluj.ro","og_description":"MIPE afirm\u0103 c\u0103 nevoia de simplificare \u015fi de abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte gestionarea fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 a impus necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene, iar politica de Coeziune 2021-2027 aduce Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri.  \u201d\u00cen 2022, Rom\u00e2nia a primit aprobarea Acordului de Parteneriat \u015fi a tuturor celor 16 programe aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, care aduc Rom\u00e2niei 46 de miliarde de euro pentru investi\u0163ii strategice \u00een spitale mai sigure, re\u0163ele strategice de transport, modernizarea infrastructurii de ap\u0103 \u015fi canalizare \u015fi sprijin pentru mediul de afaceri. Toate investi\u0163iile cuprinse \u00een Politica de Coeziune sunt stabilite pe baza analizei decalajelor \u015fi a rezultatului procesului de cartografiere a infrastructurii, serviciilor \u015fi nevoilor, inclusiv la nivel microregional, \u015fi cuprind domenii precum ocup\u0103rea for\u0163ei de munc\u0103, infrastructur\u0103, educa\u0163ie, locuin\u0163e, s\u0103n\u0103tate, servicii sociale \u015fi pentru \u00eengrijire de lung\u0103 durat\u0103\u201d, precizeaz\u0103 ministerul.    MIPE arat\u0103 c\u0103 \u201dcomplexitatea noului cadrul financiar multianual a generat nevoia identific\u0103rii unei abord\u0103ri unitare \u00een punctele cheie a sistemelor de management \u015fi control, astfel \u00eenc\u00e2t beneficiarii de fonduri europene s\u0103 poat\u0103 s\u0103 depun\u0103 proiectele \u00eentr-un cadrul procedural predictibil \u015fi considerabil simplificat care implic\u0103, printre altele, o abordare unitar\u0103 \u00een ceea ce prive\u015fte accesarea \u015fi implementarea acestor resurse, \u00eentr-un mediul digitalizat\u201d.   \u201dPornind de la aceste premise a ap\u0103rut necesitatea elabor\u0103rii unui act normativ care s\u0103 alinieze procesul de accesare a fondurilor europene la nevoile reale ale beneficiarilor. Pentru ca noua abordare s\u0103 r\u0103spund\u0103 c\u00e2t mai fidel nevoilor beneficiarilor de fonduri europene \u015fi pentru c\u0103 sunt implicate elemente ce vizeaz\u0103 interesul public \u015fi strategic al Rom\u00e2niei, MIPE mizeaz\u0103 pe un parteneriat constructiv cu societatea civil\u0103, pentru ca forma final\u0103 a actului normativ s\u0103 asigure accesul facil, transparent, nediscriminatoriu, competitiv \u015fi simplificat la fondurile europene\u201d, se arat\u0103 \u00een comunicat.    \u201eAm spus-o \u00eenc\u0103 de c\u00e2nd am preluat portofoliul, elementul central al acestui mandat este simplificarea \u015fi debirocratizarea acces\u0103rii fondurilor europene. Noi trebuie s\u0103 ne uit\u0103m la calitatea proiectelor pe care le finan\u0163\u0103m \u015fi s\u0103 v\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 dumneavoastr\u0103, beneficiarilor, timpi de implementare suficien\u0163i, pentru c\u0103 de acolo vine calitate \u015fi de acolo, din proiecte, cu adev\u0103rat se schimb\u0103 via\u0163a oamenilor. Ve\u0163i vedea c\u0103 prin promovarea acestui act normativ sunt instituite m\u0103suri pentru integrarea lec\u0163iilor \u00eenv\u0103\u0163ate din perioada anterioar\u0103 de programare 2014-2020, precum m\u0103suri noi \u00een vederea simplific\u0103rii, reducerii sarcinii administrative, dar \u015fi consolidarea capacit\u0103\u0163ii autorit\u0103\u0163ilor de management de implementare \u015fi gestiune a programelor \u00een perioada 2021-2027 \u00een vederea unei absorb\u0163ii ridicate. Ne-am axat pe consolidarea capacit\u0103\u0163ii Autorit\u0103\u0163ilor de Management la nivel central \u015fi regional \u015fi pe reglementarea acelor principii care necesit\u0103 o abordare comun\u0103  care nu sunt acoperite de alte acte normative, cu opera\u0163ionalizare la nivel de proceduri ale autorit\u0103\u0163ii de management. Cele 16 programe pe care Comisia ni le-a aprobat anul trecut prev\u0103d aloc\u0103ri financiare aferente unor investi\u0163ii de importan\u0163\u0103 strategic\u0103 pentru Rom\u00e2nia, iar pentru aceasta procedurile de accesare a fondurilor trebuie s\u0103 fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor, pentru a asigura accesul facil \u015fi flexibil la banii europeni. Ne-am axat pe predictibilitate, prin introducerea unui calendar estimativ pentru lansarea proiectelor. Un alt obiectiv a fost digitalizarea, unde avem \u00een vedere eliminarea teancurilor inutile cu h\u00e2rtii. Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune includerea unei singure declara\u0163ii unice. \u015ei poate cel mai important, ne vom concentra pe introducerea unui plan de jaloane \u015fi \u0163inte care se va traduce \u00eentr-o monitorizarea mai eficient\u0103 a proiectelor, pentru a ne asigura c\u0103 sunt duse cu bine la bun sf\u00e2r\u015fit \u015fi nu irosim bani \u015fi timp\u201d, a transmis ministrul Marcel Bolo\u015f.   Actul normativ prevede urm\u0103toarele schimb\u0103ri:   asigurarea predictibilit\u0103\u0163ii calendarului de lans\u0103ri la nivel de program pentru beneficiari, astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 se previn\u0103 \u015fi eventuale suprapuneri de apeluri cu aceea\u015fi tematic\u0103 \u00een perioade similare de timp; pentru asigurarea transparen\u0163ei aloc\u0103rii fondurilor externe nerambursabile prin publicarea \u00een consultare public\u0103 a ghidului solicitantului; asigurarea resurselor necesare pentru evaluarea \u015fi selec\u0163ia proiectelor; simplificarea modalit\u0103\u0163ii de evaluare a proiectelor; stabilirea unui prag de excelent\u0103, care permite unui proiect s\u0103 fie selectat \u00een mod automat pentru aprobare \u015fi contractare; eficientizarea \u015fi accelerarea procesului de implementare a proiectelor, inclusiv prin \u00eembun\u0103t\u0103\u0163irea func\u0163ionalit\u0103\u0163ilor MySMIS2021\/SMIS2021+ prin automatizarea anumitor ac\u0163iuni \u00een diversele etape din ciclul de via\u0163\u0103 al programului\/proiectelor; introducerea mecanismului specific de monitorizare bazat pe indicatori de etap\u0103, defini\u0163i ca repere cantitative sau calitative fa\u0163\u0103 de care este apreciat progresul implement\u0103rii unui proiect consolidarea func\u0163iei de monitorizare a proiectelor la nivelul autorit\u0103\u0163ii de management\/organismului intermediar dup\u0103 caz, elaborarea unui plan de monitorizare, parte a contractului de finan\u0163are, care stabile\u015fte o serie de indicatori de etap\u0103 pe baza c\u0103rora se monitorizeaz\u0103 \u015fi se evalueaz\u0103 progresul implement\u0103rii proiectului; crearea unui cadru de performan\u0163\u0103 care s\u0103 asigure o responsabilizare a p\u0103r\u0163ilor semnatare a proiectelor, astfel \u00eenc\u00e2t, \u00een cazul nerespect\u0103rii repetate a indicatorilor de etap\u0103 \u015fi a planului de m\u0103suri de recuperare a \u00eent\u00e2rzierilor, s\u0103 se permit\u0103 re\u0163ineri din sumele alocate prin proiect pentru ca \u00een final s\u0103 conduc\u0103 la rezilierea contractelor. Fondurile r\u0103mase disponibile dup\u0103 aplicarea re\u0163inerilor financiare r\u0103mase definitive se realoc\u0103 prin grija autorit\u0103\u0163ii de management pentru proiectele aflate \u00een rezerv\u0103 sau pentru alte priorit\u0103\u0163i sau c\u0103tre alte ac\u0163iuni \u00een cadrul aceleia\u015fi priorit\u0103\u0163i, cu respectarea prevederilor legale na\u0163ionale \u015fi europene \u00een vigoare; \u00een cadrul procesului de monitorizare a proiectelor, beneficiarul elaboreaz\u0103, trimestrial, Rapoarte de progres, iar autoritatea de management\/organismul intermediar elaboreaz\u0103 Rapoartele de vizit\u0103 la fa\u0163a locului; stabilirea aspectelor de form\u0103 care nu presupun semnarea unui act adi\u0163ional la contractul de finan\u0163are (proiect) \u015fi care se realizeaz\u0103 prin notificare; obligativitatea elabor\u0103rii Manualului Beneficiarului care s\u0103 includ\u0103 prevederi explicite, inclusiv etape, documente \u015fi orice informa\u0163ie necesar\u0103 beneficiarului \u00een rela\u0163ia cu autoritatea de management\/organismul intermediar, inclusiv \u00een ceea ce prive\u015fte managementul financiar, monitorizare, verificarea, autorizarea \u015fi rambursarea cheltuielilor, at\u00e2t pentru perioada de implementare, c\u00e2t \u015fi pentru perioada de durabilitate; accelerarea implement\u0103rii \u015fi valorific\u0103rii m\u0103surilor de interoperabilitate \u015fi colaborare \u00eentre autorit\u0103\u0163i pentru cre\u015fterea eficien\u0163ei \u015fi simplific\u0103rii activit\u0103\u0163ilor de verificare a condi\u0163iilor de eligibilitate, prin schimbul de informa\u0163ii \u00eentre autorit\u0103\u0163i, cu efecte pozitive \u00een ceea ce prive\u015fte reducerea sarcinii administrative a solicitan\u0163ilor de fonduri \u00een etapa de evaluare, selec\u0163ie \u015fi contractare a proiectelor.   \u201eDac\u0103 nu am aproba acest OUG, beneficiarii ar trebui s\u0103 respecte reguli diferite de la un program la altul pentru depunerea de proiecte la nivel de program na\u0163ional \u015fi\/sau program regional, cea ce ar crea sarcini administrative suplimentare pentru entit\u0103\u0163ile care pot beneficiar de finan\u0163are \u00een cadrul mai multor programe \u015fi va afecta, de asemenea, ritmul de absorb\u0163ie al fondurilor. Mai mult, \u00een contextul \u00een care perioada de programare 2021-2027 reprezint\u0103 primul exerci\u0163iu de gestionare descentralizat\u0103 a a 8 din cele 16 programe aprobate, exist\u0103 riscul unei abord\u0103ri neunitare care o s\u0103 afecteze ritmul de absorb\u0163ie a fondurilor\u201d, a completat ministrul Marcel Bolo\u015f.   MIPE men\u0163ioneaz\u0103 c\u0103 \u201dun aspect relevant cu privire la aprobarea actului normativ este c\u0103 \u00een aceast\u0103 perioad\u0103 se finalizeaz\u0103 dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021\/SMIS2021+ care st\u0103 la baza gestion\u0103rii fondurilor externe nerambursabile \u015fi, \u00een aceste condi\u0163ii, sistemul informatic  trebuie s\u0103 fie construit \u00een conformitate cu regulile de transparentizare \u015fi acces facil la fonduri\u201d.    \u201dAceste reguli trebuie, de asemenea, preluate \u00een ghidurile solicitantului \u015fi ghidurile beneficiarilor aplicabile perioadei de programare 2021-2027. Termenul de consultare este p\u00e2n\u0103 la 12.02.2023. Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus consult\u0103rii publice se pot trimite la adresa de e-mail \u201d, mai precizeaz\u0103 ministerul Investi\u0163iilor.    Documentul poate fi consultat aici \u2014 .","og_url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/","og_site_name":"InformatiaCluj.ro","article_published_time":"2023-02-04T16:34:39+00:00","og_image":[{"width":1920,"height":1080,"url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/informatia_cluj_default-1.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Informatiacluj.ro","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Scris de":"Informatiacluj.ro","Timp estimat pentru citire":"7 minute"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/"},"author":{"name":"Informatiacluj.ro","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15"},"headline":"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103","datePublished":"2023-02-04T16:34:39+00:00","dateModified":"2023-02-04T16:34:39+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/"},"wordCount":1431,"publisher":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization"},"keywords":["News.ro"],"articleSection":["Economic"],"inLanguage":"ro-RO"},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/","name":"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103 - InformatiaCluj.ro","isPartOf":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website"},"datePublished":"2023-02-04T16:34:39+00:00","dateModified":"2023-02-04T16:34:39+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/#breadcrumb"},"inLanguage":"ro-RO","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/mipe-invita-beneficiarii-sa-ia-parte-la-instituirea-masurilor-ce-vor-sta-la-baza-gestionarii-celor-46-de-miliarde-de-euro-din-politica-de-coeziune-2021-2027-bolos-procesul-va-fi-unul-simplificat-si\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/informatiacluj.ro\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"MIPE invit\u0103 beneficiarii s\u0103 ia parte la instituirea m\u0103surilor ce vor sta la baza gestion\u0103rii celor 46 de miliarde de euro din Politica de coeziune 2021-2027\/ Bolo\u015f: Procesul va fi unul simplificat \u015fi va presupune o singur\u0103 declara\u0163ie unic\u0103"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/","name":"InformatiaCluj.ro","description":"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.","publisher":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/informatiacluj.ro\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"ro-RO"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization","name":"InformatiaCluj.ro","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"ro-RO","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png","contentUrl":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png","width":1011,"height":179,"caption":"InformatiaCluj.ro"},"image":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/"}},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15","name":"Informatiacluj.ro","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"ro-RO","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png","contentUrl":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png","caption":"Informatiacluj.ro"},"description":"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.","sameAs":["https:\/\/informatiacluj.ro"]}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6251"}],"collection":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6251"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6251\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6252"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6251"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6251"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6251"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}