{"id":10254,"date":"2023-04-29T11:11:00","date_gmt":"2023-04-29T11:11:00","guid":{"rendered":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/"},"modified":"2023-04-29T11:11:00","modified_gmt":"2023-04-29T11:11:00","slug":"cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/","title":{"rendered":"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 – Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente"},"content":{"rendered":"

\n\u201dGuvernul a mandatat MIPE s\u0103 fac\u0103 propuneri c\u0103tre reprezentan\u0163ii Comisiei Europene pentru a identifica cea mai bun\u0103 op\u0163iune. \u00cen acest sens, cele dou\u0103 p\u0103r\u0163i sunt \u00eentr-un dialog constructiv permanent, iar propunerea final\u0103 avansat\u0103 de Rom\u00e2nia va veni inclusiv \u00een func\u0163ie de recomand\u0103rile primite din partea CE. P\u00e2n\u0103 prezent nu este definitivat\u0103 o list\u0103 final\u0103 \u00een acest sens\u201d, precizeaz\u0103 ministerul.<\/p>\n

\n\u00cen cadrul Comitetului Interministerial de Coordonare PNRR se stabilesc termene pentru fiecare obiectiv asumat de Guvern, astfel \u00eenc\u00e2t acestea s\u0103 fie \u00eendeplinite proactiv \u015fi s\u0103 fie asigurat\u0103 stabilitate \u015fi predictibilitate la nivelul implement\u0103rii.<\/p>\n

\n\u00cen conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023\/435 privind capitolele REPowerEU, statele membre pot transmite Comisiei Europene noile capitole la Planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00eencep\u00e2nd cu data de 1 martie 2023. Totodat\u0103, \u00een comunicarea sa, Comisia European\u0103 a recomandat ca statele membre s\u0103 transmit\u0103 propunerile de modificare a planurilor, inclusiv noul capitol, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul lunii aprilie 2023, \u015fi nu mai t\u00e2rziu \u00eenainte de 31 august 2023 care reprezint\u0103 termenul legal pentru transmiterea unui plan modificat ca urmare a solicit\u0103rii unei cereri de \u00eemprumut, precizeaz\u0103 MIPE.<\/p>\n

\n Cum se poate realiza modificarea PNRR <\/p>\n

\n\u201dSitua\u0163ia geo-politic\u0103 \u015fi economic\u0103 a Uniunii Europene \u015fi, \u00een particular a regiunii Rom\u00e2niei, s-a schimbat substan\u0163ial de la momentul adopt\u0103rii Planului Na\u0163ional de Redresare \u015fi Rezilien\u0163\u0103 \u00een luna noiembrie a anului 2021. Invazia Rusiei \u00een Ucraina a schimbat major perspectivele macro-economice, \u00een urma apari\u0163iei unei noi crize cu efecte deosebite \u00een plan energetic, \u00een plan agroalimentar, inclusiv \u00een lan\u0163urile de aprovizionare \u015fi \u00een schimburile comerciale, cu impact major \u00een cre\u015fterea pre\u0163urilor. Gravitatea acestor evolu\u0163ii nu a fost anticipat\u0103 la momentul adopt\u0103rii Deciziei de Implementare a PNRR al Rom\u00e2niei (CID). Aceste evolu\u0163ii au impact direct asupra realiz\u0103rii investi\u0163iilor incluse \u00een PNRR \u015fi sunt considerate circumstan\u0163e obiective cu inciden\u0163\u0103 mare la nivelul statelor membre. \u00cen acest context, dac\u0103 o m\u0103sur\u0103 nu mai poate fi realizat\u0103 par\u0163ial sau \u00een totalitate ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective, modificarea acesteia s-ar putea realiza \u00een baza art. 21 din Regulamentului (UE) 2021\/241 privind MRR\u201d, explic\u0103 MIPE.<\/p>\n

\nUn stat membru are posibilitatea s\u0103 transmit\u0103 o cerere motivat\u0103 de modificare a planului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een perioada de implementare, \u00een cazul \u00een care circumstan\u0163e obiective justific\u0103 o astfel de ac\u0163iune. \u00cen cazul \u00een care Comisia consider\u0103 c\u0103 motivele invocate de statul membru sunt justificate, aceasta poate s\u0103 evalueze noul plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een termen de dou\u0103 luni. Statul membru \u00een cauz\u0103 \u015fi Comisia pot stabili de comun acord s\u0103 prelungeasc\u0103 acest termen cu o perioad\u0103 rezonabil\u0103, dac\u0103 este necesar. Ulterior, Consiliul trebuie s\u0103 aprobe evaluarea noului plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 prin intermediul unei decizii de punere \u00een aplicare bazate pe o propunere a Comisiei pe care ar trebui s\u0103 \u00eencerce s\u0103 o adopte \u00een termen de patru s\u0103pt\u0103m\u00e2ni de la adoptarea propunerii.<\/p>\n

\n Ce urm\u0103re\u015fte modificarea PNRR-ului Rom\u00e2niei <\/p>\n

\nModificarea Planului \u00een conformitate cu circumstan\u0163ele \u015fi nevoile actuale cuprinde trei componente distincte:<\/p>\n

Diminuarea aloc\u0103rii \u00een urma cre\u015fterii economice <\/p>\n

\n\u00centruc\u00e2t a reu\u015fit redresarea economiei \u015fi cre\u015ftere \u00een 2021 fa\u0163\u0103 de 2020, Guvernul este \u00een situa\u0163ia de a propune diminuarea aloc\u0103rii cu 2,1 miliarde euro. Nu se pierde din suma pe care trebuie s\u0103 o primim din PNRR pentru c\u0103 nu s-au \u00eendeplinit reforme sau nu s-au realizat investi\u0163ii, sus\u0163ine MIPE.<\/p>\n

\n\u201dConform regulamentului European 241\/2021, statele membre au avut o alocare aferent\u0103 finan\u0163\u0103rii nerambursabile (granturilor) stabilit\u0103 la nivelul anului 2020, din care 30% din valoarea acesteia a fost actualizat\u0103 \u00een iunie 2022, conform comunic\u0103rii Comisiei europene de la momentul respectiv, \u00een conformitate cu prevederile articolului art.11, alin (2): \u201eCalculul contribu\u0163iei financiare maxime prev\u0103zute la alineatul (1) litera (b) se actualizeaz\u0103 p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022 pentru fiecare stat membru prin \u00eenlocuirea datelor din previziunile Comisiei din toamna anului 2020 cu rezultatele efective \u00een ceea ce prive\u015fte varia\u0163ia PIB-ului real \u00een 2020 \u015fi varia\u0163ia agregat\u0103 a PIB-ului real \u00een perioada 2020-2021\u201d. Astfel, Comisia European\u0103 a publicat \u00een iunie 2022 sumele actualizate ale granturilor pentru toate statele membre \u00een cadrul Mecanismului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (MRR). Aceast\u0103 actualizare are loc deoarece 30% din valoarea maxim\u0103 ini\u0163ial\u0103 a grantului s-a bazat, par\u0163ial, pe cre\u015fterea PIB-ului real estimat\u0103 \u00een previziunile economice din toamn\u0103 2020 \u015fi, conform regulamentului european, aceasta a trebuit actualizat\u0103 pe baza datelor Eurostat actuale, p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022\u201d, conform MIPE.<\/p>\n

\n Introducerea capitolului REPowerEU <\/p>\n

\nREPowerEU aduce Rom\u00e2niei o finan\u0163are nou\u0103 de 1.440.391.220 euro (din care 1.397.228.597 Euro alocare RePowerEU \u015fi 43.162.623 Euro rezerva de ajustare la BREXIT) pentru investi\u0163ii strategice \u00een domeniul cheie al siguran\u0163ei energetice, care s\u0103 permit\u0103 crearea unor ecosisteme de produc\u0163ie \u015fi stocare a energiei curate (hidroenergie, fotovoltaice).<\/p>\n

\nConform regulamentului (UE) 2023\/435 de modificare a Regulamentului (UE) 2021\/241 \u00een ceea ce prive\u015fte capitolele privind RepowerEU, capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (PNRR) ale statelor membre trebuie s\u0103 prezinte reforme \u015fi investi\u0163ii. Noul regulament prevede obliga\u0163ia ca, \u00een momentul transmiterii noului capitol, statele membre s\u0103 prezinte \u015fi rezumatul procesului de consultare public\u0103, \u00eencuraj\u00e2nd-le s\u0103 asigure un cadru c\u00e2t mai larg de consultare cu participarea tuturor partenerilor sociali cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een raport cu obiectivele REPowerEU.<\/p>\n

\nAstfel, \u00een concordan\u0163\u0103 cu cadrul normativ na\u0163ional privind transparen\u0163a decizional\u0103 \u00een administra\u0163ia public\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a lansat, \u00een perioada 17 \u2013 26 martie 2023, procesul de consultare public\u0103 pentru transmiterea de propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii pentru noul capitol REPowerEU de c\u0103tre actorii interesa\u0163i. Organiza\u0163iile \u015fi persoanele fizice interesate au avut la dispozi\u0163ie un formular electronic, standardizat \u015fi simplificat, prin intermediul c\u0103ruia au transmis propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii.<\/p>\n

\nTotodat\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a organizat \u00een data de 24 martie o sesiune public\u0103 cu participarea reprezentan\u0163ilor structurilor asociative, autorit\u0103\u0163ilor locale \u015fi regionale, societ\u0103\u0163ii civile, organiza\u0163iilor cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een domeniu, precum \u015fi actorilor intersa\u0163i din sectorul agricol.<\/p>\n

\nCa urmare a procesului de consultare, MIPE propune un pachet de reforme \u015fi investi\u0163ii care \u0163ine cont de at\u00e2t de m\u0103surile identificate \u00een cadrul grupurilor de lucru c\u00e2t \u015fi de propunerile formulate \u00een procesul de consultare public\u0103. Setul de m\u0103suri propuse consolida rezilien\u0163a sistemului energetic na\u0163ional cu impact pozitiv \u00een sprijinirea acceler\u0103rii tranzi\u0163iei Europei la o energie curat\u0103.<\/p>\n

\nPrintre ini\u0163iativele propuse \u00een urma acestor consult\u0103ri se num\u0103r\u0103:<\/p>\n

\n\u2013 Acordarea de vouchere pentru stimularea instal\u0103rii panourilor fotovoltaice \u015fi a sistemelor de stocare a energiei aferente pentru cl\u0103dirile reziden\u0163iale apar\u0163in\u00e2nd persoanelor fizice;<\/p>\n

\n\u2013 Crearea cadrului legal pentru utilizarea terenurilor neproductive\/degradate proprietatea statului\/UAT \u00een scopul produc\u0163iei de energie verde, inclusiv crearea registrului unic na\u0163ional al terenurilor neproductive;<\/p>\n

\n\u2013 \u00cembun\u0103t\u0103\u0163irea cadrului legistlativ pentru prosumatori \u015fi comunit\u0103\u0163i energetice si sate autonome energetic;<\/p>\n

\n\u2013 Revizuire cadrului legislativ \u00een vederea acomod\u0103rii m\u0103surilor necesare pentru implementarea investi\u0163iilor offshore care permit producerea de energie din surs\u0103 regenerabil\u0103 \u2013 eolian;<\/p>\n

\n Modific\u0103ri \u00een baza circumstan\u0163elor obiective <\/p>\n

\nMinisterul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene (MIPE) a solicitat coordonatorilor de reforme \u015fi investi\u0163ii (CRI) s\u0103 identifice \u00een cadrul componentelor gestionate m\u0103surile, respectiv jaloane \u015fi \u0163inte care nu mai pot fi \u00eendeplinite ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective \u015fi s\u0103 furnizeze, dup\u0103 caz, justific\u0103rile necesare.<\/p>\n

\nAstfel, din analiza r\u0103spunsurilor primite, ajustarea planului din perspectiva circumstan\u0163elor obiective va urm\u0103ri urm\u0103toarele direc\u0163ii:<\/p>\n

Modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 a unor m\u0103suri incluse \u00een PNRR; <\/p>\n

Diminuarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor \u015fi jaloanelor cu men\u0163inerea aloc\u0103rii financiare pentru investi\u0163ie, \u00een urma cre\u015fterii pre\u0163urilor \u015fi\/sau \u00eentreruperii lan\u0163urilor de aprovizionare; <\/p>\n

Modificarea termenelor de realizare a \u0163intelor \u015fi jaloanelor ca urmare a \u00eent\u00e2rzierilor \u00eenregistrate \u00een termenele de livrare sau \u00een procesul desf\u0103\u015fur\u0103rii licita\u0163iilor (ex: contesta\u0163ii). <\/p>\n

\nPrintre solicit\u0103rile transmise s-au eviden\u0163iat o serie de modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 ale m\u0103surilor incluse \u00een plan cu impact direct asupra descrierii din CID, precum \u015fi asupra mecanismului de implementare, printre care:<\/p>\n

\n\u2013 Ca urmare a propunerilor transmise de CR\/I sunt afectate aproximativ 11 componente (C1 – Managementul apei, C2 – P\u0103duri \u015fi protec\u0163ia biodiversit\u0103\u0163ii, C3 – Managementul de\u015feurilor, C4 – Transport sustenabil, C6 – Energie, C7 – Transformare digital\u0103, C8 – Reforma fiscala \u015fi reforma sistemului de pensii, C11 – Turism \u015fi cultur\u0103, C13 – Reforme sociale, C14 – Bun\u0103 guvernan\u0163\u0103, C15 – Educa\u0163ie)<\/p>\n

\nPropunerile vizeaz\u0103 fie modificarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor, fie solicitarea de fonduri suplimentare pentru a acoperi necesarul de finan\u0163are ca urmare a cre\u015fterii pre\u0163urilor.<\/p>\n

\nTotodat\u0103, exist\u0103 componente \u00een cadrul c\u0103rora coordonatorii de reforme \u015fi investi\u0163ii nu au solicitat diminuarea indicatorilor sau suplimentarea bugetului, specific\u00e2nd c\u0103 m\u0103surile se vor realiza \u00een alocarea financiar\u0103 ini\u0163ial\u0103.<\/p>\n

\n\u2013 C8. Reforme fiscale \u015fi reforma pensiilor \u2013 R6.Reforma sistemului public de pensii<\/p>\n

\nSe propune \u00eenlocuirea descrierii din CID prin eliminarea procentului de 9,4% din PIB \u015fi \u00eenlocuirea cu includerea unei reguli de indexare care s\u0103 fie \u00een conformitate cu obiectivele de stabilitate financiar\u0103 a cheltuielilor cu pensiile, ca procent din PIB.<\/p>\n

\n\u2013 C4. Transport sustenabil \u2013 I4. Dezvoltarea re\u0163elei de transport cu metroul \u00een Municipiile Bucure\u015fti \u015fi Cluj-Napoca<\/p>\n

\nSe propune \u00eenlocuirea liniei de Metrou 4 (M4 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea Gara de Nord \u2013 Filaret (6 sta\u0163ii), lungime 5,2 km) cu linia de Metrou 6 (M6 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea 1 Mai \u2013 Tokyo (6 sta\u0163ii), lungime 6,6 km).<\/p>\n

\n\u201dMen\u0163ion\u0103m c\u0103 nu este exclus\u0103 posibilitatea ca \u015fi alte propuneri s\u0103 fac\u0103 obiectul discu\u0163iilor cu reprezentan\u0163ii Comisiei, dac\u0103 aceste vor fi formulate de c\u0103tre ministerele de linie\u201d, precizeaz\u0103 ministerul.<\/p>\n

\n Stadiul la zi al PNRR-ului Rom\u00e2niei, conform MIPE <\/p>\n

\nRom\u00e2nia a finalizat o nou\u0103 etap\u0103 a dialogului cu Comisia European\u0103 privind plata celei de-a doua tran\u015fe de plat\u0103 din PNRR, \u00een valoare total\u0103 net\u0103 de 2,81 miliarde euro. Cererea de plat\u0103 vizeaz\u0103 51 de jaloane \u015fi \u0163inte.<\/p>\n

\n\u00cen acest fel, al\u0103turi de prefinan\u0163are \u015fi prima tran\u015f\u0103 din PNRR, \u0163ara noastr\u0103 va beneficia cumulat de pl\u0103\u0163i de aproape zece miliarde de euro din cadrul acestei importante resurse de finan\u0163are european\u0103. De la debutul implement\u0103rii planului, au fost deja semnate peste 8.500 de contracte cu beneficiarii PNRR, \u00een valoare de 11 miliarde de euro.<\/p>\n

\nRom\u00e2nia este printre primele \u015fapte state la nivelul UE care au depus cererea II de plat\u0103. Acest fapt \u00een condi\u0163iile \u00een care are al doilea cel mai complex plan, cu peste 500 \u0163inte \u015fi jaloane.<\/p>\n

\n\u201dSitua\u0163ia \u00een cadrul PNRR este stabil\u0103 \u015fi Guvernul Rom\u00e2niei a fost \u00een m\u0103sur\u0103 s\u0103 \u00eendeplineasc\u0103 cu succes p\u00e2n\u0103 \u00een acest moment un num\u0103r de 72 de \u0163inte \u015fi jaloane, ce aduc \u00een conturile Rom\u00e2niei aproximativ 10 miliarde de EUR. De asemenea, sunt \u00een curs de realizare alte 79 de \u0163inte \u015fi jaloane, care vor aduce suplimentar 2,5 miliarde EUR p\u00e2n\u0103 la finalul acestui an. Reamintim c\u0103 faptul c\u0103 \u00een urma autoriz\u0103rii primei cereri de plat\u0103 la 22 octombrie, Comisia European\u0103 a efectuat plata pentru cele 2,6 miliarde de euro aferente primei cereri depuse de Rom\u00e2nia, care au intrat \u00een conturile \u0163\u0103rii noastre\u201d, conchide MIPE.<\/p>\n

\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\n\u201dGuvernul a mandatat MIPE s\u0103 fac\u0103 propuneri c\u0103tre reprezentan\u0163ii Comisiei Europene pentru a identifica cea mai bun\u0103 op\u0163iune. \u00cen acest sens, cele dou\u0103 p\u0103r\u0163i sunt \u00eentr-un dialog constructiv permanent, iar propunerea final\u0103 avansat\u0103 de Rom\u00e2nia va veni inclusiv \u00een func\u0163ie de recomand\u0103rile primite din partea CE. P\u00e2n\u0103 prezent nu este definitivat\u0103 o list\u0103 final\u0103 \u00een acest sens\u201d, precizeaz\u0103 ministerul.<\/p>\n

\n\u00cen cadrul Comitetului Interministerial de Coordonare PNRR se stabilesc termene pentru fiecare obiectiv asumat de Guvern, astfel \u00eenc\u00e2t acestea s\u0103 fie \u00eendeplinite proactiv \u015fi s\u0103 fie asigurat\u0103 stabilitate \u015fi predictibilitate la nivelul implement\u0103rii.<\/p>\n

\n\u00cen conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023\/435 privind capitolele REPowerEU, statele membre pot transmite Comisiei Europene noile capitole la Planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00eencep\u00e2nd cu data de 1 martie 2023. Totodat\u0103, \u00een comunicarea sa, Comisia European\u0103 a recomandat ca statele membre s\u0103 transmit\u0103 propunerile de modificare a planurilor, inclusiv noul capitol, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul lunii aprilie 2023, \u015fi nu mai t\u00e2rziu \u00eenainte de 31 august 2023 care reprezint\u0103 termenul legal pentru transmiterea unui plan modificat ca urmare a solicit\u0103rii unei cereri de \u00eemprumut, precizeaz\u0103 MIPE.<\/p>\n

\n Cum se poate realiza modificarea PNRR <\/p>\n

\n\u201dSitua\u0163ia geo-politic\u0103 \u015fi economic\u0103 a Uniunii Europene \u015fi, \u00een particular a regiunii Rom\u00e2niei, s-a schimbat substan\u0163ial de la momentul adopt\u0103rii Planului Na\u0163ional de Redresare \u015fi Rezilien\u0163\u0103 \u00een luna noiembrie a anului 2021. Invazia Rusiei \u00een Ucraina a schimbat major perspectivele macro-economice, \u00een urma apari\u0163iei unei noi crize cu efecte deosebite \u00een plan energetic, \u00een plan agroalimentar, inclusiv \u00een lan\u0163urile de aprovizionare \u015fi \u00een schimburile comerciale, cu impact major \u00een cre\u015fterea pre\u0163urilor. Gravitatea acestor evolu\u0163ii nu a fost anticipat\u0103 la momentul adopt\u0103rii Deciziei de Implementare a PNRR al Rom\u00e2niei (CID). Aceste evolu\u0163ii au impact direct asupra realiz\u0103rii investi\u0163iilor incluse \u00een PNRR \u015fi sunt considerate circumstan\u0163e obiective cu inciden\u0163\u0103 mare la nivelul statelor membre. \u00cen acest context, dac\u0103 o m\u0103sur\u0103 nu mai poate fi realizat\u0103 par\u0163ial sau \u00een totalitate ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective, modificarea acesteia s-ar putea realiza \u00een baza art. 21 din Regulamentului (UE) 2021\/241 privind MRR\u201d, explic\u0103 MIPE.<\/p>\n

\nUn stat membru are posibilitatea s\u0103 transmit\u0103 o cerere motivat\u0103 de modificare a planului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een perioada de implementare, \u00een cazul \u00een care circumstan\u0163e obiective justific\u0103 o astfel de ac\u0163iune. \u00cen cazul \u00een care Comisia consider\u0103 c\u0103 motivele invocate de statul membru sunt justificate, aceasta poate s\u0103 evalueze noul plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een termen de dou\u0103 luni. Statul membru \u00een cauz\u0103 \u015fi Comisia pot stabili de comun acord s\u0103 prelungeasc\u0103 acest termen cu o perioad\u0103 rezonabil\u0103, dac\u0103 este necesar. Ulterior, Consiliul trebuie s\u0103 aprobe evaluarea noului plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 prin intermediul unei decizii de punere \u00een aplicare bazate pe o propunere a Comisiei pe care ar trebui s\u0103 \u00eencerce s\u0103 o adopte \u00een termen de patru s\u0103pt\u0103m\u00e2ni de la adoptarea propunerii.<\/p>\n

\n Ce urm\u0103re\u015fte modificarea PNRR-ului Rom\u00e2niei <\/p>\n

\nModificarea Planului \u00een conformitate cu circumstan\u0163ele \u015fi nevoile actuale cuprinde trei componente distincte:<\/p>\n

Diminuarea aloc\u0103rii \u00een urma cre\u015fterii economice <\/p>\n

\n\u00centruc\u00e2t a reu\u015fit redresarea economiei \u015fi cre\u015ftere \u00een 2021 fa\u0163\u0103 de 2020, Guvernul este \u00een situa\u0163ia de a propune diminuarea aloc\u0103rii cu 2,1 miliarde euro. Nu se pierde din suma pe care trebuie s\u0103 o primim din PNRR pentru c\u0103 nu s-au \u00eendeplinit reforme sau nu s-au realizat investi\u0163ii, sus\u0163ine MIPE.<\/p>\n

\n\u201dConform regulamentului European 241\/2021, statele membre au avut o alocare aferent\u0103 finan\u0163\u0103rii nerambursabile (granturilor) stabilit\u0103 la nivelul anului 2020, din care 30% din valoarea acesteia a fost actualizat\u0103 \u00een iunie 2022, conform comunic\u0103rii Comisiei europene de la momentul respectiv, \u00een conformitate cu prevederile articolului art.11, alin (2): \u201eCalculul contribu\u0163iei financiare maxime prev\u0103zute la alineatul (1) litera (b) se actualizeaz\u0103 p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022 pentru fiecare stat membru prin \u00eenlocuirea datelor din previziunile Comisiei din toamna anului 2020 cu rezultatele efective \u00een ceea ce prive\u015fte varia\u0163ia PIB-ului real \u00een 2020 \u015fi varia\u0163ia agregat\u0103 a PIB-ului real \u00een perioada 2020-2021\u201d. Astfel, Comisia European\u0103 a publicat \u00een iunie 2022 sumele actualizate ale granturilor pentru toate statele membre \u00een cadrul Mecanismului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (MRR). Aceast\u0103 actualizare are loc deoarece 30% din valoarea maxim\u0103 ini\u0163ial\u0103 a grantului s-a bazat, par\u0163ial, pe cre\u015fterea PIB-ului real estimat\u0103 \u00een previziunile economice din toamn\u0103 2020 \u015fi, conform regulamentului european, aceasta a trebuit actualizat\u0103 pe baza datelor Eurostat actuale, p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022\u201d, conform MIPE.<\/p>\n

\n Introducerea capitolului REPowerEU <\/p>\n

\nREPowerEU aduce Rom\u00e2niei o finan\u0163are nou\u0103 de 1.440.391.220 euro (din care 1.397.228.597 Euro alocare RePowerEU \u015fi 43.162.623 Euro rezerva de ajustare la BREXIT) pentru investi\u0163ii strategice \u00een domeniul cheie al siguran\u0163ei energetice, care s\u0103 permit\u0103 crearea unor ecosisteme de produc\u0163ie \u015fi stocare a energiei curate (hidroenergie, fotovoltaice).<\/p>\n

\nConform regulamentului (UE) 2023\/435 de modificare a Regulamentului (UE) 2021\/241 \u00een ceea ce prive\u015fte capitolele privind RepowerEU, capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (PNRR) ale statelor membre trebuie s\u0103 prezinte reforme \u015fi investi\u0163ii. Noul regulament prevede obliga\u0163ia ca, \u00een momentul transmiterii noului capitol, statele membre s\u0103 prezinte \u015fi rezumatul procesului de consultare public\u0103, \u00eencuraj\u00e2nd-le s\u0103 asigure un cadru c\u00e2t mai larg de consultare cu participarea tuturor partenerilor sociali cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een raport cu obiectivele REPowerEU.<\/p>\n

\nAstfel, \u00een concordan\u0163\u0103 cu cadrul normativ na\u0163ional privind transparen\u0163a decizional\u0103 \u00een administra\u0163ia public\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a lansat, \u00een perioada 17 \u2013 26 martie 2023, procesul de consultare public\u0103 pentru transmiterea de propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii pentru noul capitol REPowerEU de c\u0103tre actorii interesa\u0163i. Organiza\u0163iile \u015fi persoanele fizice interesate au avut la dispozi\u0163ie un formular electronic, standardizat \u015fi simplificat, prin intermediul c\u0103ruia au transmis propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii.<\/p>\n

\nTotodat\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a organizat \u00een data de 24 martie o sesiune public\u0103 cu participarea reprezentan\u0163ilor structurilor asociative, autorit\u0103\u0163ilor locale \u015fi regionale, societ\u0103\u0163ii civile, organiza\u0163iilor cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een domeniu, precum \u015fi actorilor intersa\u0163i din sectorul agricol.<\/p>\n

\nCa urmare a procesului de consultare, MIPE propune un pachet de reforme \u015fi investi\u0163ii care \u0163ine cont de at\u00e2t de m\u0103surile identificate \u00een cadrul grupurilor de lucru c\u00e2t \u015fi de propunerile formulate \u00een procesul de consultare public\u0103. Setul de m\u0103suri propuse consolida rezilien\u0163a sistemului energetic na\u0163ional cu impact pozitiv \u00een sprijinirea acceler\u0103rii tranzi\u0163iei Europei la o energie curat\u0103.<\/p>\n

\nPrintre ini\u0163iativele propuse \u00een urma acestor consult\u0103ri se num\u0103r\u0103:<\/p>\n

\n\u2013 Acordarea de vouchere pentru stimularea instal\u0103rii panourilor fotovoltaice \u015fi a sistemelor de stocare a energiei aferente pentru cl\u0103dirile reziden\u0163iale apar\u0163in\u00e2nd persoanelor fizice;<\/p>\n

\n\u2013 Crearea cadrului legal pentru utilizarea terenurilor neproductive\/degradate proprietatea statului\/UAT \u00een scopul produc\u0163iei de energie verde, inclusiv crearea registrului unic na\u0163ional al terenurilor neproductive;<\/p>\n

\n\u2013 \u00cembun\u0103t\u0103\u0163irea cadrului legistlativ pentru prosumatori \u015fi comunit\u0103\u0163i energetice si sate autonome energetic;<\/p>\n

\n\u2013 Revizuire cadrului legislativ \u00een vederea acomod\u0103rii m\u0103surilor necesare pentru implementarea investi\u0163iilor offshore care permit producerea de energie din surs\u0103 regenerabil\u0103 \u2013 eolian;<\/p>\n

\n Modific\u0103ri \u00een baza circumstan\u0163elor obiective <\/p>\n

\nMinisterul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene (MIPE) a solicitat coordonatorilor de reforme \u015fi investi\u0163ii (CRI) s\u0103 identifice \u00een cadrul componentelor gestionate m\u0103surile, respectiv jaloane \u015fi \u0163inte care nu mai pot fi \u00eendeplinite ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective \u015fi s\u0103 furnizeze, dup\u0103 caz, justific\u0103rile necesare.<\/p>\n

\nAstfel, din analiza r\u0103spunsurilor primite, ajustarea planului din perspectiva circumstan\u0163elor obiective va urm\u0103ri urm\u0103toarele direc\u0163ii:<\/p>\n

Modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 a unor m\u0103suri incluse \u00een PNRR; <\/p>\n

Diminuarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor \u015fi jaloanelor cu men\u0163inerea aloc\u0103rii financiare pentru investi\u0163ie, \u00een urma cre\u015fterii pre\u0163urilor \u015fi\/sau \u00eentreruperii lan\u0163urilor de aprovizionare; <\/p>\n

Modificarea termenelor de realizare a \u0163intelor \u015fi jaloanelor ca urmare a \u00eent\u00e2rzierilor \u00eenregistrate \u00een termenele de livrare sau \u00een procesul desf\u0103\u015fur\u0103rii licita\u0163iilor (ex: contesta\u0163ii). <\/p>\n

\nPrintre solicit\u0103rile transmise s-au eviden\u0163iat o serie de modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 ale m\u0103surilor incluse \u00een plan cu impact direct asupra descrierii din CID, precum \u015fi asupra mecanismului de implementare, printre care:<\/p>\n

\n\u2013 Ca urmare a propunerilor transmise de CR\/I sunt afectate aproximativ 11 componente (C1 – Managementul apei, C2 – P\u0103duri \u015fi protec\u0163ia biodiversit\u0103\u0163ii, C3 – Managementul de\u015feurilor, C4 – Transport sustenabil, C6 – Energie, C7 – Transformare digital\u0103, C8 – Reforma fiscala \u015fi reforma sistemului de pensii, C11 – Turism \u015fi cultur\u0103, C13 – Reforme sociale, C14 – Bun\u0103 guvernan\u0163\u0103, C15 – Educa\u0163ie)<\/p>\n

\nPropunerile vizeaz\u0103 fie modificarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor, fie solicitarea de fonduri suplimentare pentru a acoperi necesarul de finan\u0163are ca urmare a cre\u015fterii pre\u0163urilor.<\/p>\n

\nTotodat\u0103, exist\u0103 componente \u00een cadrul c\u0103rora coordonatorii de reforme \u015fi investi\u0163ii nu au solicitat diminuarea indicatorilor sau suplimentarea bugetului, specific\u00e2nd c\u0103 m\u0103surile se vor realiza \u00een alocarea financiar\u0103 ini\u0163ial\u0103.<\/p>\n

\n\u2013 C8. Reforme fiscale \u015fi reforma pensiilor \u2013 R6.Reforma sistemului public de pensii<\/p>\n

\nSe propune \u00eenlocuirea descrierii din CID prin eliminarea procentului de 9,4% din PIB \u015fi \u00eenlocuirea cu includerea unei reguli de indexare care s\u0103 fie \u00een conformitate cu obiectivele de stabilitate financiar\u0103 a cheltuielilor cu pensiile, ca procent din PIB.<\/p>\n

\n\u2013 C4. Transport sustenabil \u2013 I4. Dezvoltarea re\u0163elei de transport cu metroul \u00een Municipiile Bucure\u015fti \u015fi Cluj-Napoca<\/p>\n

\nSe propune \u00eenlocuirea liniei de Metrou 4 (M4 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea Gara de Nord \u2013 Filaret (6 sta\u0163ii), lungime 5,2 km) cu linia de Metrou 6 (M6 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea 1 Mai \u2013 Tokyo (6 sta\u0163ii), lungime 6,6 km).<\/p>\n

\n\u201dMen\u0163ion\u0103m c\u0103 nu este exclus\u0103 posibilitatea ca \u015fi alte propuneri s\u0103 fac\u0103 obiectul discu\u0163iilor cu reprezentan\u0163ii Comisiei, dac\u0103 aceste vor fi formulate de c\u0103tre ministerele de linie\u201d, precizeaz\u0103 ministerul.<\/p>\n

\n Stadiul la zi al PNRR-ului Rom\u00e2niei, conform MIPE <\/p>\n

\nRom\u00e2nia a finalizat o nou\u0103 etap\u0103 a dialogului cu Comisia European\u0103 privind plata celei de-a doua tran\u015fe de plat\u0103 din PNRR, \u00een valoare total\u0103 net\u0103 de 2,81 miliarde euro. Cererea de plat\u0103 vizeaz\u0103 51 de jaloane \u015fi \u0163inte.<\/p>\n

\n\u00cen acest fel, al\u0103turi de prefinan\u0163are \u015fi prima tran\u015f\u0103 din PNRR, \u0163ara noastr\u0103 va beneficia cumulat de pl\u0103\u0163i de aproape zece miliarde de euro din cadrul acestei importante resurse de finan\u0163are european\u0103. De la debutul implement\u0103rii planului, au fost deja semnate peste 8.500 de contracte cu beneficiarii PNRR, \u00een valoare de 11 miliarde de euro.<\/p>\n

\nRom\u00e2nia este printre primele \u015fapte state la nivelul UE care au depus cererea II de plat\u0103. Acest fapt \u00een condi\u0163iile \u00een care are al doilea cel mai complex plan, cu peste 500 \u0163inte \u015fi jaloane.<\/p>\n

\n\u201dSitua\u0163ia \u00een cadrul PNRR este stabil\u0103 \u015fi Guvernul Rom\u00e2niei a fost \u00een m\u0103sur\u0103 s\u0103 \u00eendeplineasc\u0103 cu succes p\u00e2n\u0103 \u00een acest moment un num\u0103r de 72 de \u0163inte \u015fi jaloane, ce aduc \u00een conturile Rom\u00e2niei aproximativ 10 miliarde de EUR. De asemenea, sunt \u00een curs de realizare alte 79 de \u0163inte \u015fi jaloane, care vor aduce suplimentar 2,5 miliarde EUR p\u00e2n\u0103 la finalul acestui an. Reamintim c\u0103 faptul c\u0103 \u00een urma autoriz\u0103rii primei cereri de plat\u0103 la 22 octombrie, Comisia European\u0103 a efectuat plata pentru cele 2,6 miliarde de euro aferente primei cereri depuse de Rom\u00e2nia, care au intrat \u00een conturile \u0163\u0103rii noastre\u201d, conchide MIPE.<\/p>\n

\n <\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":10255,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"tdm_status":"","tdm_grid_status":"","footnotes":""},"categories":[8],"tags":[9],"yoast_head":"\nCum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 - Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente - InformatiaCluj.ro<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"ro_RO\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 - Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente - InformatiaCluj.ro\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"\u201dGuvernul a mandatat MIPE s\u0103 fac\u0103 propuneri c\u0103tre reprezentan\u0163ii Comisiei Europene pentru a identifica cea mai bun\u0103 op\u0163iune. \u00cen acest sens, cele dou\u0103 p\u0103r\u0163i sunt \u00eentr-un dialog constructiv permanent, iar propunerea final\u0103 avansat\u0103 de Rom\u00e2nia va veni inclusiv \u00een func\u0163ie de recomand\u0103rile primite din partea CE. P\u00e2n\u0103 prezent nu este definitivat\u0103 o list\u0103 final\u0103 \u00een acest sens\u201d, precizeaz\u0103 ministerul. \u00cen cadrul Comitetului Interministerial de Coordonare PNRR se stabilesc termene pentru fiecare obiectiv asumat de Guvern, astfel \u00eenc\u00e2t acestea s\u0103 fie \u00eendeplinite proactiv \u015fi s\u0103 fie asigurat\u0103 stabilitate \u015fi predictibilitate la nivelul implement\u0103rii. \u00cen conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023\/435 privind capitolele REPowerEU, statele membre pot transmite Comisiei Europene noile capitole la Planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00eencep\u00e2nd cu data de 1 martie 2023. Totodat\u0103, \u00een comunicarea sa, Comisia European\u0103 a recomandat ca statele membre s\u0103 transmit\u0103 propunerile de modificare a planurilor, inclusiv noul capitol, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul lunii aprilie 2023, \u015fi nu mai t\u00e2rziu \u00eenainte de 31 august 2023 care reprezint\u0103 termenul legal pentru transmiterea unui plan modificat ca urmare a solicit\u0103rii unei cereri de \u00eemprumut, precizeaz\u0103 MIPE. Cum se poate realiza modificarea PNRR \u201dSitua\u0163ia geo-politic\u0103 \u015fi economic\u0103 a Uniunii Europene \u015fi, \u00een particular a regiunii Rom\u00e2niei, s-a schimbat substan\u0163ial de la momentul adopt\u0103rii Planului Na\u0163ional de Redresare \u015fi Rezilien\u0163\u0103 \u00een luna noiembrie a anului 2021. Invazia Rusiei \u00een Ucraina a schimbat major perspectivele macro-economice, \u00een urma apari\u0163iei unei noi crize cu efecte deosebite \u00een plan energetic, \u00een plan agroalimentar, inclusiv \u00een lan\u0163urile de aprovizionare \u015fi \u00een schimburile comerciale, cu impact major \u00een cre\u015fterea pre\u0163urilor. Gravitatea acestor evolu\u0163ii nu a fost anticipat\u0103 la momentul adopt\u0103rii Deciziei de Implementare a PNRR al Rom\u00e2niei (CID). Aceste evolu\u0163ii au impact direct asupra realiz\u0103rii investi\u0163iilor incluse \u00een PNRR \u015fi sunt considerate circumstan\u0163e obiective cu inciden\u0163\u0103 mare la nivelul statelor membre. \u00cen acest context, dac\u0103 o m\u0103sur\u0103 nu mai poate fi realizat\u0103 par\u0163ial sau \u00een totalitate ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective, modificarea acesteia s-ar putea realiza \u00een baza art. 21 din Regulamentului (UE) 2021\/241 privind MRR\u201d, explic\u0103 MIPE. Un stat membru are posibilitatea s\u0103 transmit\u0103 o cerere motivat\u0103 de modificare a planului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een perioada de implementare, \u00een cazul \u00een care circumstan\u0163e obiective justific\u0103 o astfel de ac\u0163iune. \u00cen cazul \u00een care Comisia consider\u0103 c\u0103 motivele invocate de statul membru sunt justificate, aceasta poate s\u0103 evalueze noul plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een termen de dou\u0103 luni. Statul membru \u00een cauz\u0103 \u015fi Comisia pot stabili de comun acord s\u0103 prelungeasc\u0103 acest termen cu o perioad\u0103 rezonabil\u0103, dac\u0103 este necesar. Ulterior, Consiliul trebuie s\u0103 aprobe evaluarea noului plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 prin intermediul unei decizii de punere \u00een aplicare bazate pe o propunere a Comisiei pe care ar trebui s\u0103 \u00eencerce s\u0103 o adopte \u00een termen de patru s\u0103pt\u0103m\u00e2ni de la adoptarea propunerii. Ce urm\u0103re\u015fte modificarea PNRR-ului Rom\u00e2niei Modificarea Planului \u00een conformitate cu circumstan\u0163ele \u015fi nevoile actuale cuprinde trei componente distincte: Diminuarea aloc\u0103rii \u00een urma cre\u015fterii economice \u00centruc\u00e2t a reu\u015fit redresarea economiei \u015fi cre\u015ftere \u00een 2021 fa\u0163\u0103 de 2020, Guvernul este \u00een situa\u0163ia de a propune diminuarea aloc\u0103rii cu 2,1 miliarde euro. Nu se pierde din suma pe care trebuie s\u0103 o primim din PNRR pentru c\u0103 nu s-au \u00eendeplinit reforme sau nu s-au realizat investi\u0163ii, sus\u0163ine MIPE. \u201dConform regulamentului European 241\/2021, statele membre au avut o alocare aferent\u0103 finan\u0163\u0103rii nerambursabile (granturilor) stabilit\u0103 la nivelul anului 2020, din care 30% din valoarea acesteia a fost actualizat\u0103 \u00een iunie 2022, conform comunic\u0103rii Comisiei europene de la momentul respectiv, \u00een conformitate cu prevederile articolului art.11, alin (2): \u201eCalculul contribu\u0163iei financiare maxime prev\u0103zute la alineatul (1) litera (b) se actualizeaz\u0103 p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022 pentru fiecare stat membru prin \u00eenlocuirea datelor din previziunile Comisiei din toamna anului 2020 cu rezultatele efective \u00een ceea ce prive\u015fte varia\u0163ia PIB-ului real \u00een 2020 \u015fi varia\u0163ia agregat\u0103 a PIB-ului real \u00een perioada 2020-2021\u201d. Astfel, Comisia European\u0103 a publicat \u00een iunie 2022 sumele actualizate ale granturilor pentru toate statele membre \u00een cadrul Mecanismului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (MRR). Aceast\u0103 actualizare are loc deoarece 30% din valoarea maxim\u0103 ini\u0163ial\u0103 a grantului s-a bazat, par\u0163ial, pe cre\u015fterea PIB-ului real estimat\u0103 \u00een previziunile economice din toamn\u0103 2020 \u015fi, conform regulamentului european, aceasta a trebuit actualizat\u0103 pe baza datelor Eurostat actuale, p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022\u201d, conform MIPE. Introducerea capitolului REPowerEU REPowerEU aduce Rom\u00e2niei o finan\u0163are nou\u0103 de 1.440.391.220 euro (din care 1.397.228.597 Euro alocare RePowerEU \u015fi 43.162.623 Euro rezerva de ajustare la BREXIT) pentru investi\u0163ii strategice \u00een domeniul cheie al siguran\u0163ei energetice, care s\u0103 permit\u0103 crearea unor ecosisteme de produc\u0163ie \u015fi stocare a energiei curate (hidroenergie, fotovoltaice). Conform regulamentului (UE) 2023\/435 de modificare a Regulamentului (UE) 2021\/241 \u00een ceea ce prive\u015fte capitolele privind RepowerEU, capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (PNRR) ale statelor membre trebuie s\u0103 prezinte reforme \u015fi investi\u0163ii. Noul regulament prevede obliga\u0163ia ca, \u00een momentul transmiterii noului capitol, statele membre s\u0103 prezinte \u015fi rezumatul procesului de consultare public\u0103, \u00eencuraj\u00e2nd-le s\u0103 asigure un cadru c\u00e2t mai larg de consultare cu participarea tuturor partenerilor sociali cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een raport cu obiectivele REPowerEU. Astfel, \u00een concordan\u0163\u0103 cu cadrul normativ na\u0163ional privind transparen\u0163a decizional\u0103 \u00een administra\u0163ia public\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a lansat, \u00een perioada 17 \u2013 26 martie 2023, procesul de consultare public\u0103 pentru transmiterea de propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii pentru noul capitol REPowerEU de c\u0103tre actorii interesa\u0163i. Organiza\u0163iile \u015fi persoanele fizice interesate au avut la dispozi\u0163ie un formular electronic, standardizat \u015fi simplificat, prin intermediul c\u0103ruia au transmis propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii. Totodat\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a organizat \u00een data de 24 martie o sesiune public\u0103 cu participarea reprezentan\u0163ilor structurilor asociative, autorit\u0103\u0163ilor locale \u015fi regionale, societ\u0103\u0163ii civile, organiza\u0163iilor cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een domeniu, precum \u015fi actorilor intersa\u0163i din sectorul agricol. Ca urmare a procesului de consultare, MIPE propune un pachet de reforme \u015fi investi\u0163ii care \u0163ine cont de at\u00e2t de m\u0103surile identificate \u00een cadrul grupurilor de lucru c\u00e2t \u015fi de propunerile formulate \u00een procesul de consultare public\u0103. Setul de m\u0103suri propuse consolida rezilien\u0163a sistemului energetic na\u0163ional cu impact pozitiv \u00een sprijinirea acceler\u0103rii tranzi\u0163iei Europei la o energie curat\u0103. Printre ini\u0163iativele propuse \u00een urma acestor consult\u0103ri se num\u0103r\u0103: \u2013 Acordarea de vouchere pentru stimularea instal\u0103rii panourilor fotovoltaice \u015fi a sistemelor de stocare a energiei aferente pentru cl\u0103dirile reziden\u0163iale apar\u0163in\u00e2nd persoanelor fizice; \u2013 Crearea cadrului legal pentru utilizarea terenurilor neproductive\/degradate proprietatea statului\/UAT \u00een scopul produc\u0163iei de energie verde, inclusiv crearea registrului unic na\u0163ional al terenurilor neproductive; \u2013 \u00cembun\u0103t\u0103\u0163irea cadrului legistlativ pentru prosumatori \u015fi comunit\u0103\u0163i energetice si sate autonome energetic; \u2013 Revizuire cadrului legislativ \u00een vederea acomod\u0103rii m\u0103surilor necesare pentru implementarea investi\u0163iilor offshore care permit producerea de energie din surs\u0103 regenerabil\u0103 \u2013 eolian; Modific\u0103ri \u00een baza circumstan\u0163elor obiective Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene (MIPE) a solicitat coordonatorilor de reforme \u015fi investi\u0163ii (CRI) s\u0103 identifice \u00een cadrul componentelor gestionate m\u0103surile, respectiv jaloane \u015fi \u0163inte care nu mai pot fi \u00eendeplinite ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective \u015fi s\u0103 furnizeze, dup\u0103 caz, justific\u0103rile necesare. Astfel, din analiza r\u0103spunsurilor primite, ajustarea planului din perspectiva circumstan\u0163elor obiective va urm\u0103ri urm\u0103toarele direc\u0163ii: Modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 a unor m\u0103suri incluse \u00een PNRR; Diminuarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor \u015fi jaloanelor cu men\u0163inerea aloc\u0103rii financiare pentru investi\u0163ie, \u00een urma cre\u015fterii pre\u0163urilor \u015fi\/sau \u00eentreruperii lan\u0163urilor de aprovizionare; Modificarea termenelor de realizare a \u0163intelor \u015fi jaloanelor ca urmare a \u00eent\u00e2rzierilor \u00eenregistrate \u00een termenele de livrare sau \u00een procesul desf\u0103\u015fur\u0103rii licita\u0163iilor (ex: contesta\u0163ii). Printre solicit\u0103rile transmise s-au eviden\u0163iat o serie de modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 ale m\u0103surilor incluse \u00een plan cu impact direct asupra descrierii din CID, precum \u015fi asupra mecanismului de implementare, printre care: \u2013 Ca urmare a propunerilor transmise de CR\/I sunt afectate aproximativ 11 componente (C1 - Managementul apei, C2 - P\u0103duri \u015fi protec\u0163ia biodiversit\u0103\u0163ii, C3 - Managementul de\u015feurilor, C4 - Transport sustenabil, C6 - Energie, C7 - Transformare digital\u0103, C8 - Reforma fiscala \u015fi reforma sistemului de pensii, C11 - Turism \u015fi cultur\u0103, C13 - Reforme sociale, C14 - Bun\u0103 guvernan\u0163\u0103, C15 - Educa\u0163ie) Propunerile vizeaz\u0103 fie modificarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor, fie solicitarea de fonduri suplimentare pentru a acoperi necesarul de finan\u0163are ca urmare a cre\u015fterii pre\u0163urilor. Totodat\u0103, exist\u0103 componente \u00een cadrul c\u0103rora coordonatorii de reforme \u015fi investi\u0163ii nu au solicitat diminuarea indicatorilor sau suplimentarea bugetului, specific\u00e2nd c\u0103 m\u0103surile se vor realiza \u00een alocarea financiar\u0103 ini\u0163ial\u0103. \u2013 C8. Reforme fiscale \u015fi reforma pensiilor \u2013 R6.Reforma sistemului public de pensii Se propune \u00eenlocuirea descrierii din CID prin eliminarea procentului de 9,4% din PIB \u015fi \u00eenlocuirea cu includerea unei reguli de indexare care s\u0103 fie \u00een conformitate cu obiectivele de stabilitate financiar\u0103 a cheltuielilor cu pensiile, ca procent din PIB. \u2013 C4. Transport sustenabil \u2013 I4. Dezvoltarea re\u0163elei de transport cu metroul \u00een Municipiile Bucure\u015fti \u015fi Cluj-Napoca Se propune \u00eenlocuirea liniei de Metrou 4 (M4 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea Gara de Nord \u2013 Filaret (6 sta\u0163ii), lungime 5,2 km) cu linia de Metrou 6 (M6 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea 1 Mai \u2013 Tokyo (6 sta\u0163ii), lungime 6,6 km). \u201dMen\u0163ion\u0103m c\u0103 nu este exclus\u0103 posibilitatea ca \u015fi alte propuneri s\u0103 fac\u0103 obiectul discu\u0163iilor cu reprezentan\u0163ii Comisiei, dac\u0103 aceste vor fi formulate de c\u0103tre ministerele de linie\u201d, precizeaz\u0103 ministerul. Stadiul la zi al PNRR-ului Rom\u00e2niei, conform MIPE Rom\u00e2nia a finalizat o nou\u0103 etap\u0103 a dialogului cu Comisia European\u0103 privind plata celei de-a doua tran\u015fe de plat\u0103 din PNRR, \u00een valoare total\u0103 net\u0103 de 2,81 miliarde euro. Cererea de plat\u0103 vizeaz\u0103 51 de jaloane \u015fi \u0163inte. \u00cen acest fel, al\u0103turi de prefinan\u0163are \u015fi prima tran\u015f\u0103 din PNRR, \u0163ara noastr\u0103 va beneficia cumulat de pl\u0103\u0163i de aproape zece miliarde de euro din cadrul acestei importante resurse de finan\u0163are european\u0103. De la debutul implement\u0103rii planului, au fost deja semnate peste 8.500 de contracte cu beneficiarii PNRR, \u00een valoare de 11 miliarde de euro. Rom\u00e2nia este printre primele \u015fapte state la nivelul UE care au depus cererea II de plat\u0103. Acest fapt \u00een condi\u0163iile \u00een care are al doilea cel mai complex plan, cu peste 500 \u0163inte \u015fi jaloane. \u201dSitua\u0163ia \u00een cadrul PNRR este stabil\u0103 \u015fi Guvernul Rom\u00e2niei a fost \u00een m\u0103sur\u0103 s\u0103 \u00eendeplineasc\u0103 cu succes p\u00e2n\u0103 \u00een acest moment un num\u0103r de 72 de \u0163inte \u015fi jaloane, ce aduc \u00een conturile Rom\u00e2niei aproximativ 10 miliarde de EUR. De asemenea, sunt \u00een curs de realizare alte 79 de \u0163inte \u015fi jaloane, care vor aduce suplimentar 2,5 miliarde EUR p\u00e2n\u0103 la finalul acestui an. Reamintim c\u0103 faptul c\u0103 \u00een urma autoriz\u0103rii primei cereri de plat\u0103 la 22 octombrie, Comisia European\u0103 a efectuat plata pentru cele 2,6 miliarde de euro aferente primei cereri depuse de Rom\u00e2nia, care au intrat \u00een conturile \u0163\u0103rii noastre\u201d, conchide MIPE.  \" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"InformatiaCluj.ro\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2023-04-29T11:11:00+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/informatia_cluj_default-1.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1920\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1080\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Informatiacluj.ro\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Scris de\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Informatiacluj.ro\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Timp estimat pentru citire\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"9 minute\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\"},\"author\":{\"name\":\"Informatiacluj.ro\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15\"},\"headline\":\"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 – Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente\",\"datePublished\":\"2023-04-29T11:11:00+00:00\",\"dateModified\":\"2023-04-29T11:11:00+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\"},\"wordCount\":1906,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization\"},\"keywords\":[\"News.ro\"],\"articleSection\":[\"Economic\"],\"inLanguage\":\"ro-RO\"},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\",\"name\":\"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 - Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente - InformatiaCluj.ro\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website\"},\"datePublished\":\"2023-04-29T11:11:00+00:00\",\"dateModified\":\"2023-04-29T11:11:00+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 – Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/\",\"name\":\"InformatiaCluj.ro\",\"description\":\"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"ro-RO\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization\",\"name\":\"InformatiaCluj.ro\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png\",\"width\":1011,\"height\":179,\"caption\":\"InformatiaCluj.ro\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/\"}},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15\",\"name\":\"Informatiacluj.ro\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"@id\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png\",\"caption\":\"Informatiacluj.ro\"},\"description\":\"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.\",\"sameAs\":[\"https:\/\/informatiacluj.ro\"]}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 - Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente - InformatiaCluj.ro","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/","og_locale":"ro_RO","og_type":"article","og_title":"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 - Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente - InformatiaCluj.ro","og_description":"\u201dGuvernul a mandatat MIPE s\u0103 fac\u0103 propuneri c\u0103tre reprezentan\u0163ii Comisiei Europene pentru a identifica cea mai bun\u0103 op\u0163iune. \u00cen acest sens, cele dou\u0103 p\u0103r\u0163i sunt \u00eentr-un dialog constructiv permanent, iar propunerea final\u0103 avansat\u0103 de Rom\u00e2nia va veni inclusiv \u00een func\u0163ie de recomand\u0103rile primite din partea CE. P\u00e2n\u0103 prezent nu este definitivat\u0103 o list\u0103 final\u0103 \u00een acest sens\u201d, precizeaz\u0103 ministerul. \u00cen cadrul Comitetului Interministerial de Coordonare PNRR se stabilesc termene pentru fiecare obiectiv asumat de Guvern, astfel \u00eenc\u00e2t acestea s\u0103 fie \u00eendeplinite proactiv \u015fi s\u0103 fie asigurat\u0103 stabilitate \u015fi predictibilitate la nivelul implement\u0103rii. \u00cen conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023\/435 privind capitolele REPowerEU, statele membre pot transmite Comisiei Europene noile capitole la Planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00eencep\u00e2nd cu data de 1 martie 2023. Totodat\u0103, \u00een comunicarea sa, Comisia European\u0103 a recomandat ca statele membre s\u0103 transmit\u0103 propunerile de modificare a planurilor, inclusiv noul capitol, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul lunii aprilie 2023, \u015fi nu mai t\u00e2rziu \u00eenainte de 31 august 2023 care reprezint\u0103 termenul legal pentru transmiterea unui plan modificat ca urmare a solicit\u0103rii unei cereri de \u00eemprumut, precizeaz\u0103 MIPE. Cum se poate realiza modificarea PNRR \u201dSitua\u0163ia geo-politic\u0103 \u015fi economic\u0103 a Uniunii Europene \u015fi, \u00een particular a regiunii Rom\u00e2niei, s-a schimbat substan\u0163ial de la momentul adopt\u0103rii Planului Na\u0163ional de Redresare \u015fi Rezilien\u0163\u0103 \u00een luna noiembrie a anului 2021. Invazia Rusiei \u00een Ucraina a schimbat major perspectivele macro-economice, \u00een urma apari\u0163iei unei noi crize cu efecte deosebite \u00een plan energetic, \u00een plan agroalimentar, inclusiv \u00een lan\u0163urile de aprovizionare \u015fi \u00een schimburile comerciale, cu impact major \u00een cre\u015fterea pre\u0163urilor. Gravitatea acestor evolu\u0163ii nu a fost anticipat\u0103 la momentul adopt\u0103rii Deciziei de Implementare a PNRR al Rom\u00e2niei (CID). Aceste evolu\u0163ii au impact direct asupra realiz\u0103rii investi\u0163iilor incluse \u00een PNRR \u015fi sunt considerate circumstan\u0163e obiective cu inciden\u0163\u0103 mare la nivelul statelor membre. \u00cen acest context, dac\u0103 o m\u0103sur\u0103 nu mai poate fi realizat\u0103 par\u0163ial sau \u00een totalitate ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective, modificarea acesteia s-ar putea realiza \u00een baza art. 21 din Regulamentului (UE) 2021\/241 privind MRR\u201d, explic\u0103 MIPE. Un stat membru are posibilitatea s\u0103 transmit\u0103 o cerere motivat\u0103 de modificare a planului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een perioada de implementare, \u00een cazul \u00een care circumstan\u0163e obiective justific\u0103 o astfel de ac\u0163iune. \u00cen cazul \u00een care Comisia consider\u0103 c\u0103 motivele invocate de statul membru sunt justificate, aceasta poate s\u0103 evalueze noul plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 \u00een termen de dou\u0103 luni. Statul membru \u00een cauz\u0103 \u015fi Comisia pot stabili de comun acord s\u0103 prelungeasc\u0103 acest termen cu o perioad\u0103 rezonabil\u0103, dac\u0103 este necesar. Ulterior, Consiliul trebuie s\u0103 aprobe evaluarea noului plan de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 prin intermediul unei decizii de punere \u00een aplicare bazate pe o propunere a Comisiei pe care ar trebui s\u0103 \u00eencerce s\u0103 o adopte \u00een termen de patru s\u0103pt\u0103m\u00e2ni de la adoptarea propunerii. Ce urm\u0103re\u015fte modificarea PNRR-ului Rom\u00e2niei Modificarea Planului \u00een conformitate cu circumstan\u0163ele \u015fi nevoile actuale cuprinde trei componente distincte: Diminuarea aloc\u0103rii \u00een urma cre\u015fterii economice \u00centruc\u00e2t a reu\u015fit redresarea economiei \u015fi cre\u015ftere \u00een 2021 fa\u0163\u0103 de 2020, Guvernul este \u00een situa\u0163ia de a propune diminuarea aloc\u0103rii cu 2,1 miliarde euro. Nu se pierde din suma pe care trebuie s\u0103 o primim din PNRR pentru c\u0103 nu s-au \u00eendeplinit reforme sau nu s-au realizat investi\u0163ii, sus\u0163ine MIPE. \u201dConform regulamentului European 241\/2021, statele membre au avut o alocare aferent\u0103 finan\u0163\u0103rii nerambursabile (granturilor) stabilit\u0103 la nivelul anului 2020, din care 30% din valoarea acesteia a fost actualizat\u0103 \u00een iunie 2022, conform comunic\u0103rii Comisiei europene de la momentul respectiv, \u00een conformitate cu prevederile articolului art.11, alin (2): \u201eCalculul contribu\u0163iei financiare maxime prev\u0103zute la alineatul (1) litera (b) se actualizeaz\u0103 p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022 pentru fiecare stat membru prin \u00eenlocuirea datelor din previziunile Comisiei din toamna anului 2020 cu rezultatele efective \u00een ceea ce prive\u015fte varia\u0163ia PIB-ului real \u00een 2020 \u015fi varia\u0163ia agregat\u0103 a PIB-ului real \u00een perioada 2020-2021\u201d. Astfel, Comisia European\u0103 a publicat \u00een iunie 2022 sumele actualizate ale granturilor pentru toate statele membre \u00een cadrul Mecanismului de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (MRR). Aceast\u0103 actualizare are loc deoarece 30% din valoarea maxim\u0103 ini\u0163ial\u0103 a grantului s-a bazat, par\u0163ial, pe cre\u015fterea PIB-ului real estimat\u0103 \u00een previziunile economice din toamn\u0103 2020 \u015fi, conform regulamentului european, aceasta a trebuit actualizat\u0103 pe baza datelor Eurostat actuale, p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022\u201d, conform MIPE. Introducerea capitolului REPowerEU REPowerEU aduce Rom\u00e2niei o finan\u0163are nou\u0103 de 1.440.391.220 euro (din care 1.397.228.597 Euro alocare RePowerEU \u015fi 43.162.623 Euro rezerva de ajustare la BREXIT) pentru investi\u0163ii strategice \u00een domeniul cheie al siguran\u0163ei energetice, care s\u0103 permit\u0103 crearea unor ecosisteme de produc\u0163ie \u015fi stocare a energiei curate (hidroenergie, fotovoltaice). Conform regulamentului (UE) 2023\/435 de modificare a Regulamentului (UE) 2021\/241 \u00een ceea ce prive\u015fte capitolele privind RepowerEU, capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare \u015fi rezilien\u0163\u0103 (PNRR) ale statelor membre trebuie s\u0103 prezinte reforme \u015fi investi\u0163ii. Noul regulament prevede obliga\u0163ia ca, \u00een momentul transmiterii noului capitol, statele membre s\u0103 prezinte \u015fi rezumatul procesului de consultare public\u0103, \u00eencuraj\u00e2nd-le s\u0103 asigure un cadru c\u00e2t mai larg de consultare cu participarea tuturor partenerilor sociali cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een raport cu obiectivele REPowerEU. Astfel, \u00een concordan\u0163\u0103 cu cadrul normativ na\u0163ional privind transparen\u0163a decizional\u0103 \u00een administra\u0163ia public\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a lansat, \u00een perioada 17 \u2013 26 martie 2023, procesul de consultare public\u0103 pentru transmiterea de propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii pentru noul capitol REPowerEU de c\u0103tre actorii interesa\u0163i. Organiza\u0163iile \u015fi persoanele fizice interesate au avut la dispozi\u0163ie un formular electronic, standardizat \u015fi simplificat, prin intermediul c\u0103ruia au transmis propuneri de reforme \u015fi investi\u0163ii. Totodat\u0103, Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene a organizat \u00een data de 24 martie o sesiune public\u0103 cu participarea reprezentan\u0163ilor structurilor asociative, autorit\u0103\u0163ilor locale \u015fi regionale, societ\u0103\u0163ii civile, organiza\u0163iilor cu expertiz\u0103 relevant\u0103 \u00een domeniu, precum \u015fi actorilor intersa\u0163i din sectorul agricol. Ca urmare a procesului de consultare, MIPE propune un pachet de reforme \u015fi investi\u0163ii care \u0163ine cont de at\u00e2t de m\u0103surile identificate \u00een cadrul grupurilor de lucru c\u00e2t \u015fi de propunerile formulate \u00een procesul de consultare public\u0103. Setul de m\u0103suri propuse consolida rezilien\u0163a sistemului energetic na\u0163ional cu impact pozitiv \u00een sprijinirea acceler\u0103rii tranzi\u0163iei Europei la o energie curat\u0103. Printre ini\u0163iativele propuse \u00een urma acestor consult\u0103ri se num\u0103r\u0103: \u2013 Acordarea de vouchere pentru stimularea instal\u0103rii panourilor fotovoltaice \u015fi a sistemelor de stocare a energiei aferente pentru cl\u0103dirile reziden\u0163iale apar\u0163in\u00e2nd persoanelor fizice; \u2013 Crearea cadrului legal pentru utilizarea terenurilor neproductive\/degradate proprietatea statului\/UAT \u00een scopul produc\u0163iei de energie verde, inclusiv crearea registrului unic na\u0163ional al terenurilor neproductive; \u2013 \u00cembun\u0103t\u0103\u0163irea cadrului legistlativ pentru prosumatori \u015fi comunit\u0103\u0163i energetice si sate autonome energetic; \u2013 Revizuire cadrului legislativ \u00een vederea acomod\u0103rii m\u0103surilor necesare pentru implementarea investi\u0163iilor offshore care permit producerea de energie din surs\u0103 regenerabil\u0103 \u2013 eolian; Modific\u0103ri \u00een baza circumstan\u0163elor obiective Ministerul Investi\u0163iilor \u015fi Proiectelor Europene (MIPE) a solicitat coordonatorilor de reforme \u015fi investi\u0163ii (CRI) s\u0103 identifice \u00een cadrul componentelor gestionate m\u0103surile, respectiv jaloane \u015fi \u0163inte care nu mai pot fi \u00eendeplinite ca urmare a unor circumstan\u0163e obiective \u015fi s\u0103 furnizeze, dup\u0103 caz, justific\u0103rile necesare. Astfel, din analiza r\u0103spunsurilor primite, ajustarea planului din perspectiva circumstan\u0163elor obiective va urm\u0103ri urm\u0103toarele direc\u0163ii: Modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 a unor m\u0103suri incluse \u00een PNRR; Diminuarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor \u015fi jaloanelor cu men\u0163inerea aloc\u0103rii financiare pentru investi\u0163ie, \u00een urma cre\u015fterii pre\u0163urilor \u015fi\/sau \u00eentreruperii lan\u0163urilor de aprovizionare; Modificarea termenelor de realizare a \u0163intelor \u015fi jaloanelor ca urmare a \u00eent\u00e2rzierilor \u00eenregistrate \u00een termenele de livrare sau \u00een procesul desf\u0103\u015fur\u0103rii licita\u0163iilor (ex: contesta\u0163ii). Printre solicit\u0103rile transmise s-au eviden\u0163iat o serie de modific\u0103ri de substan\u0163\u0103 ale m\u0103surilor incluse \u00een plan cu impact direct asupra descrierii din CID, precum \u015fi asupra mecanismului de implementare, printre care: \u2013 Ca urmare a propunerilor transmise de CR\/I sunt afectate aproximativ 11 componente (C1 - Managementul apei, C2 - P\u0103duri \u015fi protec\u0163ia biodiversit\u0103\u0163ii, C3 - Managementul de\u015feurilor, C4 - Transport sustenabil, C6 - Energie, C7 - Transformare digital\u0103, C8 - Reforma fiscala \u015fi reforma sistemului de pensii, C11 - Turism \u015fi cultur\u0103, C13 - Reforme sociale, C14 - Bun\u0103 guvernan\u0163\u0103, C15 - Educa\u0163ie) Propunerile vizeaz\u0103 fie modificarea indicatorilor cantitativi aferen\u0163i \u0163intelor, fie solicitarea de fonduri suplimentare pentru a acoperi necesarul de finan\u0163are ca urmare a cre\u015fterii pre\u0163urilor. Totodat\u0103, exist\u0103 componente \u00een cadrul c\u0103rora coordonatorii de reforme \u015fi investi\u0163ii nu au solicitat diminuarea indicatorilor sau suplimentarea bugetului, specific\u00e2nd c\u0103 m\u0103surile se vor realiza \u00een alocarea financiar\u0103 ini\u0163ial\u0103. \u2013 C8. Reforme fiscale \u015fi reforma pensiilor \u2013 R6.Reforma sistemului public de pensii Se propune \u00eenlocuirea descrierii din CID prin eliminarea procentului de 9,4% din PIB \u015fi \u00eenlocuirea cu includerea unei reguli de indexare care s\u0103 fie \u00een conformitate cu obiectivele de stabilitate financiar\u0103 a cheltuielilor cu pensiile, ca procent din PIB. \u2013 C4. Transport sustenabil \u2013 I4. Dezvoltarea re\u0163elei de transport cu metroul \u00een Municipiile Bucure\u015fti \u015fi Cluj-Napoca Se propune \u00eenlocuirea liniei de Metrou 4 (M4 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea Gara de Nord \u2013 Filaret (6 sta\u0163ii), lungime 5,2 km) cu linia de Metrou 6 (M6 Bucure\u015fti: sec\u0163iunea 1 Mai \u2013 Tokyo (6 sta\u0163ii), lungime 6,6 km). \u201dMen\u0163ion\u0103m c\u0103 nu este exclus\u0103 posibilitatea ca \u015fi alte propuneri s\u0103 fac\u0103 obiectul discu\u0163iilor cu reprezentan\u0163ii Comisiei, dac\u0103 aceste vor fi formulate de c\u0103tre ministerele de linie\u201d, precizeaz\u0103 ministerul. Stadiul la zi al PNRR-ului Rom\u00e2niei, conform MIPE Rom\u00e2nia a finalizat o nou\u0103 etap\u0103 a dialogului cu Comisia European\u0103 privind plata celei de-a doua tran\u015fe de plat\u0103 din PNRR, \u00een valoare total\u0103 net\u0103 de 2,81 miliarde euro. Cererea de plat\u0103 vizeaz\u0103 51 de jaloane \u015fi \u0163inte. \u00cen acest fel, al\u0103turi de prefinan\u0163are \u015fi prima tran\u015f\u0103 din PNRR, \u0163ara noastr\u0103 va beneficia cumulat de pl\u0103\u0163i de aproape zece miliarde de euro din cadrul acestei importante resurse de finan\u0163are european\u0103. De la debutul implement\u0103rii planului, au fost deja semnate peste 8.500 de contracte cu beneficiarii PNRR, \u00een valoare de 11 miliarde de euro. Rom\u00e2nia este printre primele \u015fapte state la nivelul UE care au depus cererea II de plat\u0103. Acest fapt \u00een condi\u0163iile \u00een care are al doilea cel mai complex plan, cu peste 500 \u0163inte \u015fi jaloane. \u201dSitua\u0163ia \u00een cadrul PNRR este stabil\u0103 \u015fi Guvernul Rom\u00e2niei a fost \u00een m\u0103sur\u0103 s\u0103 \u00eendeplineasc\u0103 cu succes p\u00e2n\u0103 \u00een acest moment un num\u0103r de 72 de \u0163inte \u015fi jaloane, ce aduc \u00een conturile Rom\u00e2niei aproximativ 10 miliarde de EUR. De asemenea, sunt \u00een curs de realizare alte 79 de \u0163inte \u015fi jaloane, care vor aduce suplimentar 2,5 miliarde EUR p\u00e2n\u0103 la finalul acestui an. Reamintim c\u0103 faptul c\u0103 \u00een urma autoriz\u0103rii primei cereri de plat\u0103 la 22 octombrie, Comisia European\u0103 a efectuat plata pentru cele 2,6 miliarde de euro aferente primei cereri depuse de Rom\u00e2nia, care au intrat \u00een conturile \u0163\u0103rii noastre\u201d, conchide MIPE.  ","og_url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/","og_site_name":"InformatiaCluj.ro","article_published_time":"2023-04-29T11:11:00+00:00","og_image":[{"width":1920,"height":1080,"url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/informatia_cluj_default-1.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Informatiacluj.ro","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Scris de":"Informatiacluj.ro","Timp estimat pentru citire":"9 minute"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/"},"author":{"name":"Informatiacluj.ro","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15"},"headline":"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 – Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente","datePublished":"2023-04-29T11:11:00+00:00","dateModified":"2023-04-29T11:11:00+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/"},"wordCount":1906,"publisher":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization"},"keywords":["News.ro"],"articleSection":["Economic"],"inLanguage":"ro-RO"},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/","name":"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 - Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente - InformatiaCluj.ro","isPartOf":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website"},"datePublished":"2023-04-29T11:11:00+00:00","dateModified":"2023-04-29T11:11:00+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/#breadcrumb"},"inLanguage":"ro-RO","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/cum-se-realizeaza-modificarea-pnrr-si-care-sunt-propunerile-inaintate-catre-comisia-europeana-propunerile-transmise-afecteaza-11-componente\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/informatiacluj.ro\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Cum se realizeaz\u0103 modificarea PNRR \u015fi care sunt propunerile \u00eenaintate c\u0103tre Comisia European\u0103 – Propunerile transmise afecteaz\u0103 11 componente"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#website","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/","name":"InformatiaCluj.ro","description":"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.","publisher":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/informatiacluj.ro\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"ro-RO"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#organization","name":"InformatiaCluj.ro","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"ro-RO","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png","contentUrl":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/Informatia_Cluj.png","width":1011,"height":179,"caption":"InformatiaCluj.ro"},"image":{"@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/logo\/image\/"}},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/6a47224a43006fc8885c9237a5976a15","name":"Informatiacluj.ro","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"ro-RO","@id":"https:\/\/informatiacluj.ro\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png","contentUrl":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-content\/uploads\/2022\/12\/favicon.png","caption":"Informatiacluj.ro"},"description":"InformatiaCluj.ro este un site de stiri din Cluj-Napoca, Romania, care ofera actualizari despre evenimentele si noutatile din oras si din regiune.","sameAs":["https:\/\/informatiacluj.ro"]}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10254"}],"collection":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=10254"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10254\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10255"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=10254"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=10254"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/informatiacluj.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=10254"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}