Aceasta este cea mai recentă anchetă asupra afacerilor istorice ale Airbus, după un acord record de închidere a unei investigaţiiu de corupţie, de 4 miliarde de dolari, convenit cu autorităţile franceze, britanice şi americane în 2020 şi un acord francez aferent de 14 milioane de dolari, de la sfârşitul anului trecut.

Airbus a ieşit în ianuarie de sub o monitorizare externă în care s-a aflat timp de trei ani şi spune că a efectuat echilbări radicale, inclusiv un nou sistem de conformitate, despre care directorul general Guillaume Faury a declarat joi că este unul dintre principalele obiective ale companiei.

Contractul de leasing aflat în anchetă datează din vremea când TAP, acum deţinută din nou în totalitate de stat, tocmai fusese privatizată, trecând controlul său companiei mixte Atlantic Gateway, deţinută de magnatul americano-brazilian al aviaţiei David Neeleman şi antreprenorul portughez Humberto Pedrosa.

Ca parte a contractului, TAP urma să renunţe la un contract de închiriere a 12 aeronave Airbus A350 şi să înceapă unul nou pentru 15 A320neo, 25 A321neo şi 13 A330-900neo, care urmau să fie livrate în următorii ani, au precizat sursele.

În octombrie anul trecut, fostul ministru al Infrastructurii Pedro Nuno Santos a declarat unei comisii parlamentare că TAP a ordonat un audit al contractului de leasing, susţinând că plăteşte mai mult pentru avioane decât valoarea de piaţă.

Postul de ştiri ECO a raportat săptămâna trecută că costurile suplimentare s-au ridicat la 254 de milioane de dolari.

Fără a dezvălui detalii, ministrul a spus că guvernul a decis să înainteze auditul la parchet, care a confirmat săptămâna aceasta că a preluat cazul.

”Este în curs de anchetă şi supus secretului justiţiei”, se arată într-un comunicat.

Una dintre surse a declarat că anchetatorii cercetează o posibilă schemă în care modificarea contractului a permis Airbus să finanţeze ilegal achiziţia TAP de către Atlantic Gateway în 2015.

A doua sursă a spus că plăţile unor comisioane presupuse ilegale de către Airbus către Atlantic Gateway sunt, de asemenea, în curs de investigare.

TAP a refuzat să comenteze anchetă sau acuzaţii.

Airbus a refuzat să comenteze ”cu privire la acordurile noastre contractuale confidenţiale cu clienţii” şi nu a răspuns întrebărilor despre dacă a fost contactat de procurorii portughezi.

Pedrosa a declarat pentru Reuters că este „complet încrezător în legalitatea actelor desfăşurate în sfera participării noastre la procesul de privatizare a TAP, desfăşurat întotdeauna cu totală transparenţă” şi supus evaluărilor legale.

Neeleman, care este fondatorul şi CEO al U.S. Breeze Airways, nu a răspuns imediat la întrebările trimise prin e-mail, dar a negat anterior orice faptă greşită, spunând că planul strategic al Atlantic Gateway pentru TAP a fost transparent şi aprobat de stat, iar avioanele noi au fost cumpărate sau închiriate la preţurile pieţei ”după cum arată diferitele evaluări independente”.

În 2020, statul a cumpărat pachetul de acţiuni deţinut de Neeleman la TAP, care face parte dintr-un plan de salvare de 3,2 miliarde de euro aprobat de Bruxelles.

Guvernul are în vedere o vânzare totală sau parţială a companiei aeriene, Lufthansa, Air France-KLM şi proprietarul British Airways, IAG, fiind considerate de analişti ca potenţiali cumpărători.