MOL deţine rafinării în Ungaria şi Slovacia, fără ieşire la mare, ambele fiind alimentate de tronsonul sudic al conductei Drjhba.

Importurile prin Drujba au fost întrerupte în noiembrie anul trecut, când o rachetă rusă a lovit o centrală electrică din Ucraina, care furniza energie electrică pentru o staţie de pompare, evidenţiind riscurile aprovizionării.

Hernadi a spus că MOL plănuieşte să finanţeze parţial investiţiile tehnologice de 500-700 de milioane de dolari necesare pentru a-şi diversifica sursele de aprovizionare a rafinăriilor Dunărea şi Slovnaft, faţă de petrolul Urals, din fondurile Uniunii Europene.

”Ne-am dori să putem decide în mod liber la sfârşitul anului 2025 când, cât şi ce tip de petrol vrem să trimitem în ce rafinărie… până la sfârşitul lui 2025, începutul lui 2026”, a spus Hernadi în timpul unei interviu la noul sediu al MOL cu vedere la Dunăre din Budapesta.

El a spus că anul trecut doar aproximativ 5% din aportul de petrol al Slovnaft a fost non-rus, dar că această pondere va creşte la aproximativ 30-35%, sau la 2 milioane de tone, până la sfârşitul anului 2023.

Hernadi a spus că MOL luptă pentru a preveni o creştere a taxelor de tranzit petrol în Ucraina şi, de asemenea, în Croaţia.

Janaf, operatorul de conducte petroliere din Croaţia, doreşte să majoreze taxele de tranzit prin conducta Adriatică, care este ruta alternativă de aprovizionare a MOL, până la de patru ori taxa de referinţă percepută pentru conducta Baku Tbilisi Ceyhan (BTC), a spus Hernadi.

Conducta BTC transportă ţiţei din câmpurile petroliere offshore din Marea Caspică către coasta Turciei.

Hernadi a spus că MOL face prelungiri pe termen scurt la contractul său cu Janaf şi încearcă să negocieze unul pe termen lung.

MOL a avut un contract cu Janaf pentru transporturi de 500.000 de tone de ţiţei pentru conducta Adriatică, până la sfârşitul lunii martie.

Janaf a declarat într-un răspuns pentru Reuters că preţurile serviciilor prin conducta petrolieră şi sistemul său de stocare au fost definite în timpul procesului de negocieri, în conformitate cu regulile care guvernează serviciile sale.

Hernadi a spus că o dispută privind plăţile pentru tranzitul transporturilor de petrol ruseşti prin secţiunea ucraineană a conductei Drujba părea aproape de o soluţie.

El adeclarat că MOL va plăti direct operatorul de conducte din Ucraina Ukrtransnafta pentru tranzitul petrolului rusesc, dar că există încă o dispută cu privire la majorarea taxelor din Ucraina.

”Vom ajusta sistemul de plată”, a spus el, adăugând că discuţiile despre un acord cu Ukrtransnafta sunt în faza finală.

”Există încă dispute, discuţii în desfăşurare cu privire la taxa de tranzit, deoarece a fost semnalată o creştere de mai multe ori (de către Ucraina)”.

Ukrtransnafta nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii.

În ciuda taxelor excepţionale din Ungaria, MOL a înregistrat anul trecut o creştere a EBITDA pe întregul an la 4,7 miliarde de dolari, de la 3,5 miliarde de dolari în 2021, parţial ca urmare a profiturilor considerabile obţinute datorită petrol rusesc ieftin.

Acest lucru a permis MOL să-şi majoreze dividendul de bază la 150 de forinţi pe acţiune şi, de asemenea, să plătească un dividend suplimentar pentru câştigurile din 2022.

”Dacă nu ne confruntăm cu încă un an negativ, atunci putem menţine pe termen lung acest dividend de bază”, a spus Hernadi.