Au demarat lucrările de reconstrucție pentru calea ferată dintre Cluj și Aghireșu. Proiectul, cu o valoare de 1,6 miliarde de lei, are ca termen de finalizare anul 2026, pentru a respecta termenele impuse de PNRR.
Electrificarea și modernizarea traseului dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor), parte a Magistralei M300, reprezintă obiectivele prevăzute în lotul 1, care se află în prezent în stadiul lucrărilor. După finalizarea proiectului, trenurile vor putea circula cu o viteză maximă de 100 km/h, cu 20 km/h mai mult decât anterior, când viteza maximă era de 80 km/h.
,,Avem prima filmare integrală de pe Magistrala M300 între Cluj-Napoca și Aghireșu (gara Aghireș), adică lotul 1 din 4 al proiectului de electrificare și modernizare dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor).
Pe aici trenurile ardelenești „high speed” vor circula cu maxim 100 km/h față de 80 km/h înainte, pe același traseu sinuos austro-ungar, fiindcă doar două curbe au fost reproiectate, la nord-vest de Gârbău. Îmbunătățirile notabile sunt electrificarea liniei și introducerea semnalizării moderne ETCS. Într-un viitor incert va exista și un serviciu de tren metropolitan.
În plin sezon de construcții și într-o zi de lucru, joi, am sperat să vedem o mobilizare mai bună a Asocierii RailWorks formată din Arcada și Alstom. Progresul fizic este aproximativ 5% cu avans financiar 11%. Lucrările de până acum constau în demontarea firului 1, execuția organizării de șantier și amenajarea albiei râului Nadăș. Încă se circulă pe firul vechi până la Aghireș.
Ținta ambițioasă este încadrarea în termenele PNRR, adică finalizarea până în 2026. Contractul de 1,6 miliarde lei fără TVA a fost semnat în 30.12.2022 și prevede 6 luni de proiectare și alte 36 de execuție. Spuneți voi ce șanse sunt să se respecte aceste jaloane,” declară cei de la Asociația Pro Infrastructură.