Miercuri, 5 iunie, vor începe lucrările la viitorul metrou din Cluj, la stația sa inaugurală din Florești. Contractul pentru „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj” a fost semnat la data de 25 mai 2023.

„Lucrările încep din Florești, de la capăt, de la ieșirea înspre Gilău. Acolo va fi prima stație de metrou. De acolo va intra acel șobolan, acel utilaj de specialitate, vor veni două în această toamnă, care vor intra pe sub pământ. Vor trebui să facă două tunele. Până în 2026, vor lucra la primele 7 stații. Termenul final al metroului este 2031. Vom da viitor Clujului, să poată respira”, a afirmat primarul Emil Boc, la un post de radio local.

Durata de realizare a investiției este de 96 de luni. La data de 29 aprilie 2024 a fost emisă Decizia de expropriere pentru imobilele din coridorul de expropriere, iar la 21 mai 2024 a fost obținută Autorizația de Construire nr. 193, conform prevederilor legale.

Proiectul constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, cu o lungime de 21,03 km, având 19 stații și un depou. Acestea vor fi dotate cu facilități pentru integrarea eficientă cu celelalte sisteme de mobilitate.

Iată detaliile capacităților:

Lungime: 21,03 km

Numărul de stații: 19

Numărul de depouri: 1

Evacuări urgență interstație: 23

Centrale de ventilație interstație: 8

Stații de pompare interstație: 6

Lungimea depoului: 418 m

Acesta este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, anul de punere în funcțiune a metroului, se estimează că vor fi transportați zilnic 164.000 de călători, ceea ce va reduce traficul auto cu aproximativ 29.000 de mașini în oraș încă de la începutul funcționării metroului. Din perspectiva ecologică, metroul va elimina gazele cu efect de seră în echivalentul a jumătate de milion de copaci plantați într-un an.

Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, are o capacitate nominală/maximă de transport de 15.200/21.600 pasageri pe oră și pe sens (40 de trenuri pe oră și pe sens). Flota de material rulant este formată din trenuri cu trei vagoane, cu o lungime de 51 m și o lățime de 2,65 m, cu o capacitate nominală/maximă de 380/540 de locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului este de tip „fără mecanic” (driverless), conform standardului IEC 62290-1, gradul de automatizare fiind GoA4, ceea ce înseamnă operare nesupravegheată a trenurilor (UTO).

Numărul de trenuri care vor fi achiziționate (prin alt contract) este de 26, cu o capacitate nominală/maximă de 380/540 de locuri pentru pasageri. Analizele finale privind cererea de transport estimează că în anul punerii în funcțiune (2031) vor fi transportați în total 164.400 de călători pe zi, iar în 2060, 246.000 de călători pe zi, adică 89.790.000 de călători pe an în 2060.

Traseul liniei de metrou ușor începe în zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale în dezvoltare, în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgență și a unui centru comercial. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și serviciul de tren metropolitan viitor, iar o altă ramură servește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și depoul suprateran. Întreaga linie este subterană, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.

Principalele puncte de interes ce trebuie deservite de către traseul de metrou viitor sunt: centrul zonei de sud a comunei Florești, spitalul regional de urgență, centrul comercial, cartierul Mănăștur, centrul municipiului Cluj-Napoca, Aurel Vlaicu/Pod IRA, centrul comercial și depoul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.