Marea Britanie și Olanda vor să creeze o „coaliție internațională” pentru a achiziționa avioane de luptă fabricate în SUA și pentru a antrena piloții și echipajele ucrainene. Se presupune că problema avioanelor F-16 va fi pe lista discuțiilor de la Summitul din Japonia.Marea Britanie și Olanda au declarat că vor crea o „coaliție internațională” pentru a achiziționa avioanele F-16 fabricate în SUA
Washingtonul riscă să-și pună în pericol relația cu aliații europeni din cauza reticenței sale de a lua în considerare furnizarea de avioane de luptă F-16 Ucrainei, problema urmând să fie semnalizată la summitul G7 din Japonia, arată o analiză The Guardian.Săptămâna aceasta, după vizita lui Volodimir Zelenski în Europa, Marea Britanie și Olanda au declarat că vor crea o „coaliție internațională” pentru a achiziționa avioanele F-16 fabricate în SUA și pentru a instrui piloții și echipajele ucrainene.Emmanuel Macron a declarat și el că nu există „niciun tabu” cu privire la piloții ucraineni care ar urma să fie instruiți în Franța într-un interviu televizat luni – mutând accentul pe SUA, care trebuie să își dea acordul pentru transferul oricărui F-16 către Ucraina.Dar răspunsul SUA a variat de la negativ, la lipsă totală de entuziasm. Un oficial al Departamentului de Stat, întrebat miercuri despre furnizarea de F-16, a declarat: „Vrem să ne asigurăm că activele și sistemele pe care le oferim partenerilor noștri ucraineni sunt mai de impact, că le pot folosi acum”.Joe Biden a exclus anterior, personal, oferirea de F-16 Ucrainei, pe fondul argumentelor că ar fi nevoie de mai multe luni pentru antrenarea piloților și a echipajelor de la sol și că oferirea lor Ucrainei ar putea fi interpretată ca o escaladare a conflictului.Zelenski urmează să vorbească la summitul G7 de la Hiroshima, JaponiaEste probabil ca președintele ucrainean să abordeze problema avioanelor F-16, deși va dori să fie atent să nu-l pună în dificultate pe Biden la reuniunea liderilor celor mai importante economii ale lumii.Iuri Ihnat, un purtător de cuvânt al forțelor aeriene ucrainene, a declarat că Kievul va fi atent la ce se întâmplă cu avioanele occidentale.„Nu vom folosi avioanele F-16 pentru a lovi ținte pe teritoriul rusesc. Teritoriul Ucrainei ocupat de Rusia, da. Dar teritoriul rusesc, nu. Avem nevoie de ele și pentru a patrula granița și pentru a ține forțele aeriene rusești mai departe”.Cea mai evidentă problemă în legătură cu aviaonele de luptă F-16 este că ar fi nevoie de cel puțin trei și mai probabil de șase până la nouă luni pentru a antrena piloții și echipajele ucrainene. Kievul a identificat o listă de potențiali piloți și i-a învățat limba engleză pentru ca aceștia să poată începe pregătirea, a declarat Ihnat.Ucraina știe că există 3.000 de F-16, un avion care datează de la sfârșitul anilor 1970, în serviciu în 25 de țări, inclusiv în câteva națiuni europene mai mici, cum ar fi Olanda.Dar acestea nu sunt folosite de Marea Britanie, Franța sau Germania, care pot doar să ofere instruire și unele servicii conexe.Ben Wallace a declarat miercuri, în timpul unei călătorii la Berlin: „Depinde de Casa Albă să decidă dacă vrea să dea undă liberă pentru folosirea acestei tehnologii”.Ministrul britanic al apărării a declarat că nu crede că F-16 reprezintă „o baghetă magică” pentru nevoile Ucrainei pe câmpul de luptă, având în vedere că ar dura atât de mult timp pentru a le furniza.Wallace și-a exprimat interesul de a conduce NATO după ce secretarul general, Jens Stoltenberg, se va retrage în toamnă.Miercuri, când a fost întrebat dacă ar fi interesat de viitorul post vacant, el a declarat pentru o agenție de presă germană: „Întotdeauna am spus că ar fi un loc de muncă bun. Este un job care mi-ar plăcea”.