Drumul Expres de la Tureni, care va conecta A3 cu DN1, este așteptat cu nerăbdare de șoferi. Primul strat de asfalt a fost deja turnat.
Pe drumul expres DN1 Tureni – A3, care va avea o lungime de aproximativ 5 km, plus alte 5 km de bretele, a fost așternut primul strat de asfalt, conform unei filmări realizate pe 30 august 2024 de Raul Pristopan. Lucrările ar fi depășit deja 50% din stadiul de execuție, iar finalizarea acestui drum expres este planificată pentru februarie 2025. Lucrările sunt efectuate de asocierea DIMEX 2000 COMPANY SRL (lider) – AUTOTEHNOROM SRL – OPR ASFALT SRL – OBRAS PUBLICAS Y REGADIOS SA – CON-A OPERATIONS SRL. Valoarea contractului este de 562.613.495,92 lei fără TVA.
Din filmare se observă mai multe lucrări complexe necesare în anumite zone, inclusiv consolidarea versanților și introducerea pilonilor pentru stabilizarea terenului, notează turdanews.ro.
Lucrările în desfășurare includ:
- Lucrări de terasamente: săpătură, stabilizare a terenului, realizare umplutură cu material granular;
- Structură rutieră: așternere fundație din balast, așternere balast stabilizat;
- Lucrări de consolidare: forare piloți, realizare ziduri din pământ armat, forare ancore, turnare capitel, excavare în jurul piloților;
- Execuție podețe: montare elemente prefabricate, betonare, hidroizolații, cofrare cunete;
- Realizare drenuri longitudinale sub șanț și betonare șanțuri;
- Structuri: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 (realizare infrastructuri, montare grinzi, montare predale, armare plăci, suprabetonare, montaj gabioane, zidărie cunetă);
- Relocare DN1: săpătură pentru ajustarea la cotele proiectului, stabilizare teren de fundare;
- Relocare rețele de utilități: turnare fundații pentru stâlpii rețelei 110kV;
- Montare rețea ITS: săpătură și montare tubulatură;
- Punct de sprijin: lucrări la clădirea operațională (hidroizolații fundație).
Drumul Expres Cluj-Napoca – Autostrada Transilvania va avea o lungime de aproximativ 5 kilometri, facilitând legătura rapidă cu autostrada A3 prin Tureni. Acesta va include 7 poduri și viaducte, dintre care cel mai lung va fi viaductul de la kilometrul 4, peste Valea Racilor, având 6 deschideri și o lungime totală de 258 metri, cu un tablier de 246 metri.
În plus, vor exista 10 kilometri de bretele la nodurile A3 și DN1, fiecare bretea având două benzi. Drumul va avea un profil de drum expres, cu lățimea benzii de circulație de 3,5 metri, acostamente de 2,25 metri și un spațiu median de 3 metri lățime, echipat cu separatoare de sens. A doua structură ca lungime este un pasaj peste Drumul Județean 103 Z, un pod de încrucișare cu o lungime de 158 de metri.
La intersecția dintre DN 1 și drumul expres este planificată amenajarea unui nod rutier de tip trompetă simplă. Nodul va include bretele de intrare și ieșire, cu două benzi pe sens pentru relațiile Cluj-A3 și A3-Cluj, iar pentru relațiile Turda-A3 și A3-Turda, bretelele vor avea câte o bandă pe sens:
- Nod DN 1 – Bretea A3 – Cluj: lungime = 756 m;
- Nod DN 1 – Bretea Cluj – A3: lungime = 833 m;
- Nod DN 1 – Bretea A3 – Turda: lungime = 548 m;
- Nod DN 1 – Bretea Turda – A3: lungime = 612 m.
Valoarea totală a contractului este de 562.613.495,92 lei fără TVA, iar durata estimată pentru finalizarea lucrărilor este de 18 luni.
Noua conexiune cu Autostrada Transilvania va contribui la reducerea traficului pe ruta Baciu – Cluj-Napoca – Bulevardul Muncii – Apahida, precum și pe traseul dintre Gilău și Cluj-Napoca.